Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Beoordeling remmen bij APK

Vraag gesteld door op 12 juni 2022

Mijn auto is 23 mei APK gekeurd, sinds 4 juni hoorde ik een raar piepend geluid tijdens het rijden en vooral als ik de remmen gebruikte. Na de pinksterdagen heb ik mijn auto bij de garage neergezet en nu hoorde ik vandaag van de garage de diagnose; de remschijven en blokken zijn kapot/op.
Nu vraag ik mijzelf af, hadden ze dit moeten zien/controleren tijdens de APK? Ik denk van wel, maar de garage zegt zelf dat ze dit niet hebben gezien toen. Het gaat mij 270 euro kosten, ook niet niets.

Merk: Hyundai
Type: i10
Bouwjaar: 2009
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Kort na de APK hoort u een bijgeluid dat afkomstig is van de remmen. De remschijven en remblokken moeten vervangen worden, terwijl bij de APK kort daarvoor daar géén opmerking over gemaakt is.

Adviespunten

Wanneer zo kort na de verplichte keuring blijkt dat de remmen versleten zijn had de APK uitvoerende garage dit zéker moeten opmerken. Wanneer ten tijde van de APK de omschreven bijgeluiden er nog niet waren is afkeur terecht niet aan de orde geweest. Maar de garage had dit wel als adviespunt moeten melden. Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig.

Korte toelichting op de vijf adviespunten:

  • AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
  • AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
  • AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is niet de bedoeling dat u de voertuigeigenaar informeert over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. U geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
  • AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die u niet afkeurt maar die wel  slijtage hebben.
  • AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. 
    Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).

Wat de kosten betreft blijft de ingreep feitelijk net zo prijzig dan wanneer dit als adviespunt wél was opgemerkt. Maar de staat en conditie van de remmen was ten tijde van de keuring in zo'n ver gevorderd stadium van de slijtage, dat wat betreft de garage daarin tekort is geschoten. Bij de APK had dit opgemerkt moeten worden en als adviespunt op het rapport moeten verschijnen.