Geluid motor bij bepaalde snelheid
Vraag gesteld door op 11 september 2022
ik heb een Toyota Aygo Comfort uit 2009, nu 2 jaar. Wat mij opvalt is dat de auto op de snelweg bij een snelheid van 105 ineens een hard geluid gaat maken. Bij een snelheid van 100 of 110 gaat het geluid weer weg. Het lijkt alsof de motor over een soort drempel heen moet. Verder merk ik niks aan de auto tijdens het rijden.
Ik begrijp dat ik voor een eventuele diagnose gewoon naar een garage moet gaan, maar ik was gewoon benieuwd of dit bij de ANWB eerder is gehoord bij dit model en of het misschien kwaad zou kunnen (eventueel op de lange termijn). Het klinkt een beetje alsof je met veel te hoge toeren rijdt, alleen doe je dat niet. Ik kan ook prima met de auto lange afstanden rijden op snelwegen, dus ik vraag me ook af of ik er überhaupt mee naar een garage zou moeten gaan. Aan de andere kant lijkt zo'n geluid me ook niet echt normaal.
Merk: Toyota
Type: Aygo
Bouwjaar: 2009
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 68
Antwoord van Jos
ANWB Expert
Bij uw Toyota Aygo hoort u een bepaalde geluidstoename bij een snelheid van rond de 105 km/h. Rijdt u nét wat harder of juist zachter dan is het geluid weer weg.
Het is inderdaad lastig om op basis van uw omschrijving tot een diagnose te komen. Maar eerlijk gezegd vermoed ik niet dat er sprake is van een gebrek. Het betreffende motortje heeft als eigenschap om in een zeker toerengebied nogal rumoerig te worden. We noemen dat 'motorresonanties' die die zich vooral laten gelden rond een heel specifiek motortoerental i.c.m. met een bepaalde motorbelasting. U omschrijft zelf al dat het tempo een fractie verlagen of juist verhogen het aan boord weer een stuk rustiger maakt.
U moet dit verschijnsel dus zien als bepaalde motortrillingen die zich juist dan laten gelden. Dus iets dat afkomstig is uit het draaiende deel van het motorblok. Eigenlijk geen onbekend verschijnsel bij deze generatie stadsautootjes die ook wat isolatie betreft wat karig zijn uitgevoerd. De nadruk bij deze categorie stadsauto's ligt vooral bij een lage aanschafprijs en zuinig in gebruik. Afwerking en comfort is dan een tikkeltje ondergeschikt, zeker van deze generatie die in aanschaf beduidend goedkoper waren dan de huidige generatie in de showroom.
Uiteraard kan een dergelijke resonantie ook afkomstig zijn van bijvoorbeeld de katalysator, uitlaat of motorophanging en is mijn theorie dus met een slag om de arm. Bij twijfel is het altijd raadzaam een garage dit te laten beoordelen. Maar ik vermoed toch wel sterk dat het een normale eigenschap betreft en niet iets is om bezorgd over te zijn.