Probleem Renault 1.2 TCe motor
Vraag gesteld door op 18 september 2022
Lang verhaal kort, hieronder wil ik vragen of andere dit ook hebben.
Maart 2021: auto gekocht bij Renault Dealer. 2015 met 89,000 op de teller inclusief Bovag garantie en grotebeurt/rijklaar.
Sept 2021 - thermostaathuis defect. Vervangen onder Bovag garantie.
Maart 2022 - auto begint regelmatig te vragen voor olie. Ongeveer elke 800-1000km.
Juli 2022 - grotebeurt. Gevraagd over olie, geen antwoord op. Op advies van monteur, bobines vervangen.
Augustus 2022. Auto komt stil te staan - conclusie Renault: motor kapot en moet in zijn geheel vervangen worden.
Daarnaast hebben we deze artikel gevonden: https://www.autointernationaal.nl/2022/05/defecte-1-2-tce-motoren-eigenaren-stellen-renault-een-ultimatum/
Blijkt een 'class action lawsuit' op dit moment te spelen in Frankijk preries over de Tce motor van Renault Megane generatie III (bj 2012-2016).
Is deze zaak bekend bij de ANWB? Zijn er andere consumenten met deze problemen gemeld?
Dank alvast.
Merk: Renault
Type: Megane Estate 1.2 Tce
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine
Antwoord van Jos
ANWB Expert
U kocht in maart 2021 een Renault Megane uit 2015. Een jaar later constateert u een hoog olieverbruik en in augustus van dit jaar blijkt de motor defect.
U heeft zelf al ontdekt dat van deze generatie 1.2 TCe motor dat niet uitzonderlijk is. U refereert aan een artikel waar zo'n 1000 Franse klanten middels een advocaat een collectieve gerechtelijke actie jegens Renault zijn begonnen. Een dergelijk Nederlands initiatief kennen wij niet maar erkennen wij dat het betreffende probleem méér dan sporadisch voorkomt. Soortgelijke ervaringen (ook van Nissan klanten met de zelfde krachtbron) hebben ons dus zeker vaker bereikt. Net als in andere voorkomende berichten is ons advies altijd geweest de leverancier nog altijd aansprakelijk te stellen. Ook in uw geval zijn wij van mening, dat een noodzakelijk nieuwe motor niet iets is dat u bij een bescheiden kilometrage hoeft te verwachten.
Om die reden verwijs ik u naar ons Stappenplan Klachten Na Aankoop voor vervolgstappen. Uw Renault dealer is formeel nog altijd aansprakelijk voor het geleverde product wanneer in dit geval de motor vroegtijdig door een eigen defect volledig vervangen moet worden.