Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor mogelijk defect Citroën C4

Vraag gesteld door op 12 januari 2023

Voor de Kerst gaf onze motor een storing. Toen is hij 'gerepareerd' door garage (peugeot dealer, maar wel van dezelfde keten als waar ik de auto in 2020 gekocht hebt). Zij gaven aan dat de cilinders en kleppen vervuild waren en gestraald moesten worden: 1450 euro.
Binnen een dag weer een nieuwe/dezelfde storing. Toen hebben ze bobine en bougies met elkaar verwisseld. Na 3 dagen en +/- 500 km weer een storing. Toen hebben ze de schoonmaak van de cilinders en kleppen herhaald. Nu is het probleem nog steeds niet verholpen.
De garage geeft aan dat het erop lijkt dat een cilinder beschadigd is en dat een vervanging van de motor de goedkoopste oplossing is.
Volgens hen valt dit niet onder coulance van Citroën.
De garage heeft een gespecialiseerd bedrijf naar laten kijken. Die adviseren om toch eerst de bobine te vervangen. Dat gaan ze morgen doen: 500 euro. Ook geven ze aan dat de vervuilde motor wellicht de oorzaak is van de kapotte bobine (als die al stuk is).
Mocht dat het probleem niet verhelpen, dan halen ze die nieuwe bobine eraf en moeten we verder kijken.

Vragen:
Klinkt dit verhaal aannemelijk? Hebben jullie al eerder gehoord dat deze problemen bij Citroën C4 speelt?
Hoeveel coulance mag je verwachten? De auto is nog geen 6 jaar oud en heeft amper 100K km gelopen. Dan kan het toch niet zo zijn dat een motor vervangen moet worden en dat de fabrikant dan zegt 'pech gehad'.
Is het wel verstandig om (mocht dat nodig zijn) een nieuwe motor te plaatsen, is inruilen en een andere kopen dan geen betere optie?
Welke andere tips en ondersteuning kunnen jullie ons hierin bieden?

Merk: Citroën
Type: C4 Picasso
Bouwjaar: 2016
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 121 KW

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U omschrijft de problemen aan uw Citroën C4. Een vervolg onderzoek moet nog plaatsvinden maar mogelijk zou de diagnose kunnen zijn dat de motor vervangen moet worden.

Vervanging van de motor

En dat zou uiteraard voor een 6 jaar oude auto met amper 'n ton op de teller buitensporig en onacceptabel zijn. Het gaat hier als het goed is om de 1.6 THP versie die zoals bij meerdere PSA motoren bekend staat om inwendige vervuiling. Soms volstaat een nieuwe cilinderkop en zijn nokkenas problemen ook geen onbekend verschijnsel, maar ik benadruk de buitensporigheid van dit euvel. En zeker wanneer de conclusie mogelijk is dat er een geheel nieuwe motor in moet.

Advies

Uitgaande van een goed onderhouden auto zou u zonder noemenswaardige motorische mankementen minstens 200.000 km moeten kunnen rijden. Daarom wil ik u éérst adviseren de definitieve diagnose af te wachten. Wanneer een nieuwe motor de definitieve diagnose blijkt, moet u zeker overwegen de verantwoordelijke dealer te sommeren met een coulant voorstel te komen. Desnoods doet u dat middels een ingebrekenstelling zoals u dat met aanvullende info kunt terugvinden in ons Stappenplan klachten na aankoopNatuurlijk is inruil ook nog een optie maar is het verstandig voorlopig éérst te laten merken dat dit een onacceptabel gebrek is. Want 'pech' aldus de fabrikant is uiteraard niet de juiste conclusie en is een 'ondeugdelijk product' veel meer op z'n plaats.