Natte distributieriem
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 maart 2023
Afgelopen weekend heb ik vol verbazing het bericht op de website van Kassa gelezen over de motorproblemen n.a.v. een opgeloste distributieriem bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters. In het artikel wordt namelijk exact omschreven wat onszelf een aantal weken geleden is overkomen met onze Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk uit 2019. Opeens brandde het motor- en olielampje met de melding 'oliedruk laag'. We hebben de auto door de ANWB laten afslepen naar de FORD Garage.
Conclusie van Ford:
“motor maakt een erg tikkend geluid. Olie verwijderd en met endoscoop gekeken maar dit lukt niet. Carter gedemonteerd om juiste diagnose te stellen. Oliezeef is verstopt met resten van de distributieriem. Auto heeft geruime tijd met onvoldoende oliedruk gereden waardoor schade is ontstaan.”
Advies van FORD is om de motor te vervangen à €9.000-10.500 (afhankelijk of de turbo vervangen moet worden). Navraag bij diverse garages leert dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de Ford Focus en andere auto's waarbij er sprake is van een zogenaamde 'wet belt': distributieriempje dat door de olie loopt. De garages waarmee wij gesproken hebben noemen in één adem de Ford, Citroën, Opel en Peugeotauto's, die met dit systeem rijden.
Aangezien het blijkt te gaan om een veelvoorkomend probleem, veroorzaakt door een bepaalde techniek waarmee gewerkt wordt wilden wij de hoge kosten niet zonder meer accepteren. Een beroep op het coulancefonds van Ford faalde. De dealer verwees ons uiteindelijk naar Ford Nederland. De klantenservice van Ford zei dat dit niet een dermate bekend probleem kan zijn omdat de auto anders wel was teruggeroepen. Inmiddels hebben wij een klacht naar Ford Nederland gestuurd (zie bijlage) en zijn in afwachting van een reactie hierop.
Na het lezen van het bericht van Kassa willen we dit graag bij u onder de aandacht brengen zodat er hopelijk ook collectieve stappen ondernomen kunnen worden richting Ford, net zoals dit richting de andere automerken met vergelijkbare problemen is gebeurd.
We zullen dit tevens bij de RDW en Kassa onder de aandacht brengen.
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertNaar aanleiding van de berichtgeving over de problemen met de 1.2 PureTech motoren van diverse Stellantis merken in het consumentenprogramma Kassa, wilt u graag aandacht voor soortgelijke problematiek met motoren van Ford.
Andere motor
Voor het goed functioneren van een zogenoemde natte distributieriem is het gebruik van de voorgeschreven motorolie van groot belang. Hoewel de distributieriem bij een aantal Ford motoren eveneens door de (spat)olie draait, is deze motor anders dan de PureTech motoren. De Ford motoren met een natte distributieriem worden al geruime tijd ingezet (meer dan 10 jaar). Wij hebben de door u genoemde problemen eerder gehoord en gesignaleerd, maar vooralsnog lijken deze problemen een meer incidenteel karakter te hebben.
Omvang problematiek
Als de door u omschreven problemen (ook) veel vaker blijken voor te komen, dan bekijken wij naar aanleiding van meldingen en signalen hieromtrent graag de mogelijkheden om Ford te vragen om een oplossing.
Non-conformiteit
Als u er onverhoopt niet uitkomt met Ford Nederland, dan kunt u overwegen om de verkoper aan te spreken op grond van uw rechten bij non-conformiteit. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden heeft u mogelijk recht op kosteloos herstel door de verkoper van het voertuig op grond van het bepaalde in art. 7:17 BW e.v.
Meer weten?
Problemen PureTech-motoren (anwb.nl)
Stappenplan klachten na aankoop - ANWB
---------------
Reacties
A. Fidom
Auteur - 29 juli 2024
Beetje vreemd verhaal dit. Een Focus uit 2019 heeft een distributieketting. De oliepomp heeft wel riem van dit model. Het is van groot belang bij de 1.0 EcoBoost motoren bij zowel de Focus 3 en 4 de juiste olie te gebruiken. De olie moet de code "Ford WSS-M2C948-B" hebben. Bij gebruik van de verkeerde olie heb je met een maand of 3 je motor kapot. Mijn zoon heeft van zijn 1.0 EcoBoost na 9,5 jaar 130.000 km de riem laten vervangen en die was nog in goede staat. Zoals de Anwb al geeft heeft Ford geen structurele problemen met de natte riemen. Als er problemen zijn is het eigenlijk altijd het gebruik van de verkeerde olie.
H. Drenth
Auteur - 2 juli 2024
Vandaag op dringend advies van het autobedrijf van mijn ecosport preventief de distributieriem en en aanverwante onderdelen laten vervangen om daarmee schade aan de motor te voorkomen. Het lijkt mij toch dat de ANWB voortouw moet nemen in een gezamenlijke schadeclaim naar de autofabrikanten die door dit ondeugdelijke ontwerp autobezitters met hoge kosten opzadelt. Bij mij en ook bij het autobedrijf waar ik 3 jaar geleden mijn ecosport heb gekocht was deze ontwerptechnische fout niet bekend.
J. v.d. Heijden
Auteur - 5 mei 2024
Ik hetzelfde met de Ford Fiesta ook nieuwe motor en veel geld kwijt. Nu 2 weken geleden, ook olielampje brandde en ineens tikkend geluid.
ANWB kon niks anders meer doen dan m naar de Ford garage te laten slepen
Hier moet echt meer bekendheid aan gegeven worden!!!!!!
C.N. Faber
ANWB-lid - 22 maart 2024
Ik heb hetzelfde probleem met een Ford Focus 1.0 automaat. Verstopt zeefje en pomp, versleten riempje. Het eerste wat ze zeggen is, er moet een nieuwe motor in.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en of jullie al iets van Ford, RDW of kassa hebben gehoord?
ANWB-lid
ANWB-lid - 30 september 2024
De Ford Focus 1.0 ecoboost 3 cilinder kampt met problemen waarbij de spanner van de oliepomp riem vroegtijdig en uit zichzelf kapot kan gaan met ernstige motorschade tot gevolg en risico van het falen van de vacuumpomp waardoor de rembekrachtiging weg kan vallen met mogelijke ongelukken tot gevolg. In het Verenigd Koninkrijk zijn hier zelfs terugroepacties voor geweest vanuit Ford (#1). Ford erkent dat dit probleem speelt, maar houdt zich vooralsnog stil in Nederland en mogelijk ook andere Europese landen. Steeds meer mensen melden zich op internet met soortgelijke problemen waarbij de riem van de oliepomp springt waardoor de oliedruk wegvalt. In de Verenigde Staten doet dit probleem zich ook voort en hier zijn ook al de eerste letselgevallen gemeldt (#2). In het verleden zijn soortgelijke problemen ook bij de 1.2 Puretech motoren voorgekomen van Stellantis (Peugot, DS, etc) en hier zijn ook terugroepacties voor geweest (#3). De vraag blijft wanneer Ford dit probleem ook in Nederland gaat erkennen en de klanten compenseert voor de geleden schade omdat wij dat nu nog zelf moeten betalen wat kan oplopen tot duizenden euro's.
Deel deze pagina