Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stuurbekrachtiging weigerde

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 maart 2023

Mijn auto stuurt zwaar. Conclusie van de garage is dat de pomp van de stuurbekrachtiging vervangen moet worden. Gezien de leeftijd van de auto twijfel ik of ik de auto laat repareren en wegdoe.
Sinds enkele dagen stuurt de auto weer gewoon.
Betekent dit dat de pomp wel echt defect is en vervangen moet worden of dat de oorzaak een andere kan zijn en mogelijk minder kostbaar en dus wel reparatiewaardig?
Er moet sowiso iets gebeuren aan een onverwacht zwaar sturende auto die plots genezen 'lijkt' maar dit waarschijnlijk niet structureel is.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Bij uw Citroen weigerde de stuurbekrachtiging maar deze is spontaan weer gaan werken, u vraagt wat te doen.

Stuurbekrachtiging

Uw Citroen C4 Picasso heeft een hydraulische stuurbekrachtiging die werkt door middel van een elektro-hydraulische pomp. Ik vermoed dat de garage geconstateerd heeft dat deze pomp geen druk op bouwde. De vraag is natuurlijk of het elektrische deel versleten is of het hydraulische deel.
Wanneer het elektrische deel weigerde is de kans erg groot dat de koolborstels defect zijn. De pomp moet dan vervangen of gereviseerd worden, dat is redelijk kostbaar.

Inwendige vervuiling

Wanneer het elektrische deel wel werkte maar er geen druk werd opgebouwd kan de pomp ook inwendig vervuild zijn. Ik zou dan adviseren om de vloeistof te verversen in de hoop dat het systeem dan weer een paar jaar werkt. Alleen verversen van het systeem zal niet duur zijn.
Meer over stuurbekrachtiging kunt u lezen op onze site: ANWB ABC stuurbekrachtiging.
Ik verwacht dat de waarde van uw auto zo ongeveer €3000,- bedraagt. Dat kunt u zelf goed inschatten door gebruik te maken van onze koerslijst. In dat geval is de auto nog best een investering in de stuurbekrachtiging waard.