Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Defect ''Volvo On Call''

Vraag gesteld door Ir. J. Leguit op 13 juni 2023

De ingebouwde functie "Volvo On Call" is defect. De garage zegt dat de auto hiermee niet door de APK komt. Ik vind dat vreemd, want dit is een functie die andere auto's niet hebben en toch APK goedgekeurd worden.  Heeft de (Volvo)  garage gelijk?

Merk: Volvo
Type: V70 Inscription
Bouwjaar: 2015
Brandstof: benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Deze ingebouwde functie van uw Volvo is kennelijk defect en heeft aldus de garage gevolgen voor de APK. U bevreemd dat en u vraagt of de garage gelijk heeft.

Het APK reglement meldt het volgende;

Het eCall-boordsysteem van personenauto’s moet deugdelijk zijn geïnstalleerd en geconfigureerd en goed werken.

Wijze van keuren

Visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

Indien mogelijk door de technische kenmerken van het voertuig en indien de nodige gegevens beschikbaar zijn, wordt de controle mede uitgevoerd met behulp van een elektronische interface.

Dus alle auto's die van deze z.g. Emergency Call zijn voorzien moeten een systeem aan boord hebben die ook daadwerkelijk goed werkt. Alle personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die na 1 april 2018 op de markt kwamen, moeten dit systeem aan boord hebben. Volvo was er wat dat betreft vroeg bij en was uw auto daar al in 2015 mee voorzien. Maar recent is deze eis gewijzigd en moet de werking óók gegarandeerd zijn voor de generatie auto's die dit vóór de verplichting al aan boord hadden. Ook uw auto dus.

Ik wil wel opmerken dat dit defect een tegenvallend gegeven is wanneer het juist voor extra veiligheid is uitgevonden, wat met trots altijd zo hoog in het vaandel heeft getstaan bij Volvo. Dit systeem is niet aan slijtage onderhevig en zou je in alle redelijkheid van Volvo mogen verwachten voor de herstelkosten een coulant gebaar te maken. Bij andere merken die óók al dergelijke gebreken hebben laten zien heb ik wél een klantvriendelijke handreiking gezien. Dus u mag uw dealer best wat dwingender aanspreken en stimuleren met een tegemoetkoming te komen. De werking zou toch immers minstens 10 jaar gegarandeerd moeten zijn.

Zie eventueel ons Stappenplan klachten na aankoop