Distributieriem PureTech motor
Vraag gesteld door R. Claassen op 23 november 2023
Hallo,
Ik overweeg een Citroen C4 Cactus van midden 2018 (dus het nieuwe model) aan te schaffen. Nu lees ik veel over de problemen met distributieriem van de Pure tech motor. De problemen waren blijkbaar het grootst met modellen voor 2018. Toch baart het mij zorgen. Is dit probleem inmiddels verholpen of kan ik toch beter voor een ander motor type gaan?
Merk: Citroën
Type: C4 Cactus
Bouwjaar: 2018
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU overweegt de aanschaf van een Citroën C4 Cactus van 2018 en u vraagt of de distributieriem klachten ook van toepassing zijn voor deze generatie PureTech motor.
Er is destijds wel een gewijzigde riem gekomen maar toch niet met de gewenste duurzame kwaliteit. Daarom heeft men bij de generatie vanaf pakweg half 2017 de officiële vervangingstermijn van deze natte aandrijfriem vervroegd. Voor de oudere generatie geldt nog altijd de formele vervangingstermijn van iedere 175.0000 km of om de 10 jaar. Voor de betreffende C4 die u op het oog heeft geldt de vervroegde vervangingstermijn van iedere 100.000 km of om de 6 jaar (tevens ook inmiddels een vervangingsadvies geworden voor de oudere generatie), uiteraard afhankelijk wat het eerste bereikt wordt. Maar met ook nog een aanvullende preventieve ingreep dat de staat en conditie van deze riem jaarlijks bij onderhoud gecheckt moet worden.
Dus feitelijk is de constructie of de distributieriem zélf van deze generatie C4 met PureTech motor niet wezenlijk anders dan bij de voorafgaande modellen. Het onderhoud en de vervangingstermijn is echter verkort en aangescherpt. Het heeft dus preventief eerder aandacht. Dat neemt niet weg dat óók de jongere versies incidenteel ook nog altijd de bekende problemen soms laten zien. Dus ook nog vóór de vervangingstermijn bereikt is, wanneer bij een jaarlijkse controle blijkt dat de riem door de motorolie inmiddels té opgezwollen blijkt.