Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Haarscheur motorblok Ford met Ecoboost motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 november 2023

motor probleem ford eco boost motor 150 pk.
Geconstateerd een haarscheur in cilinder wand zuiger 2. Na verlies koelvloeistof en melding temp. te hoog is de intercooler vervangen daarna nog steeds verlies koel vloeistof. Nader onderzoek gaf de haarscheur aan. Is een bekend probleem van deze Ford motor. Is er een coulance regeling van Ford bekend. Kenteken auto xx-xx-xx

Merk: ford
Type: focus
Bouwjaar: 2017
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 150

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De garage heeft een haarscheurtje geconstateerd in het motorblok van uw Ford Focus 1.5 Ecoboost. Als gevolg daarvan zal het motorblok vervangen moeten worden.

Of daar een coulance regeling voor bestaat is ons niet bekend. Dat is toch vaak een individuele handreiking van de verantwoordelijke verkoper, soms ook in samenspraak met de importeur. Maar of daar een concreet beleid in is weten wij helaas niet en zal in de regel ook binnen een dealerorganisatie blijven en verder niet gecommuniceerd worden.

We weten dat er koelingsproblemen kunnen zijn waar Ford ook recall voor open heeft staan bij de RDW ter voorkoming, met de volgende mededeling;''De cilinderkop kan oververhit raken en als gevolg scheuren als er met onvoldoende koelvloeistof gereden wordt''.
We weten dat een lekkende o-ring of retourslang naar het expansietankje verantwoordelijk kunnen zijn voor koelwaterverlies, met oververhitting en motorschade als mogelijk gevolg.

Berichten dat dit ook uiteindelijk in de praktijk veel motorschade oplevert bereiken ons tegenwoordig steeds vaker met vaak een complete nieuwe motor als onvermijdelijk gevolg. In het recall overzicht is zelfs nog een ander aandachtpunt terug te vinden die ook mogelijk verklaart waarom de hoge temperatuuraanduiding soms niet of wellicht soms te laat een waarschuwing afgeeft. ''Het is mogelijk dat de motorregelmodule oververhitting niet op de juiste manier detecteert en als gevolg zou het oliecarter kunnen breken''.

Zoals gezegd zijn de meldingen in het terugroepregister een bevestiging van een vaker voorkomend feit en dat wordt ook wel versterkt door de berichten van lotgenoten. Maar uiteindelijk bent u aangewezen op de juridische verantwoordelijke partij die de auto u destijds geleverd heeft. Mocht dat ook de dealer zijn die nu tot deze diagnose is gekomen, moet u zeker aandringen op een coulante oplossing. Ik weet geen kilometerstand van de auto, maar een motorblok zou bij normaal gebruik en regulier onderhoud, tot twee ton zonder buitensporige gebreken de rit moeten kunnen uitzingen. De ontstane scheur, zoals de meldingen bij de RDW al aangeven, valt mogelijk in verband te brengen met de opmerkingen in het terugroepregister. Dus het gevolg van technische onvolkomenheden die niet voor niets preventieve aandacht vragen en daarom opgenomen in het Terugroepregister.

Voor meer aanvullende informatie verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na aankoop