Is de overstap naar elektrisch verstandig?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 november 2023
Goedenavond, wij rijden een in dec 2018 aangeschafte Seat Ibiza FR Business Intense DSG-7 115 pk met inmiddels 66.500 km op de teller.
Deze rijdt ca. 1 liter op 19 km, voornamelijk snelweg kilometers.
We overwegen de overstap naar electrisch autorijden en kunnen een VW E-up uit nov 2021 kopen met maar 5.000 km op de teller. De vraagprijs is ca. 19.000 euro exclusief 2.000 euro Sepp subsidie. Het betreft een 32,3 kWh uit november 2021. De Seat inruilen levert ca. 16.000 euro op dus het verschil is ca. 1.000 euro. Er moet nog wel een Wallbox aangeschaft worden i.v.m. het thuisladen. We zijn ook in het bezit van een vijftal zonnepanelen.
Is de E-up een betrouwbare auto?
Moeten we bang zijn voor een teleurstellende actieradius in de winter?
Zou het alsnog verstandig zijn om op nieuwe kleine electrische auto's zoals de Renault 5, Twingo of bijv. de Fiat Panda te wachten omdat bij deze nieuwe generatie de veiligheid en actieradius e.d. wellicht beter zou zijn?
Wat gebeurt er met de subsidieregeling de komende jaren?
En gaat de MRB vanaf 2025 definitief van start?
Vandaar onze voorlopige keuze op de kleine en relatief lichte E-up.
Al met al twijfelen wij wat te doen, nu al overstappen i.v.m. een gunstige inruil of wachten wat de nieuwe kleine electrische auto's gaan doen en of de overheid stand houdt qua instelling MRB...
Is, als we er voor gaan, een dynamisch energiecontract (zoals ook de ANWB aanbiedt) de voordeligste oplossing qau laadkosten?
Wij vernemen graag, waarvoor dank.
Met vriendelijke groet
Merk: Volkswagen
Type: E-up
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Electrisch
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertUw overweegt om een Volkswagen E-up aan te schaffen en vraagt of dit slim is.
De Volkswagen E-up met een batterij van 32.3 kWh heeft een te verwachten actieradius van rond de 250km. Bij winterse omstandigheden of snelweggebruik zal dit vaak wat minder zijn. Zie onze pagina hierover: Invoed van kou op de actieradius van een elektrische auto.
Het meest voordelig opladen gaat natuurlijk door gebruik te maken van uw eigen zonnepanelen. Een goede tweede is door een dynamisch energiecontract af te sluiten en te laden op momenten dat de prijs heel laag is. Een heel handige hulp middel is de Slim Laden App.
De Volkswagen E-up is gebaseerd op de Up die al in 2011 geïntroduceerd is, het is intussen dus wel een verouderde auto, dat is te voornamelijk te merken aan het interieur en prestaties. Wanneer deze voor u voldoen is de auto prima. De alternatieven die u noemt zijn nu nog niet verkrijgbaar maar ze zullen vast en zeker een stuk moderner zijn. Zo kondigt Renault aan dat de 5 ook directioneel zal gaan kunnen laden. Waarschijnlijk bent u dan wel genoodzaakt om ook de wallbox via Renault af te nemen, hier zijn de details verder nog niet van bekend. Wat betreft degradatie van de hoogspanningaccu zijn we positief; er ervaring leert dat deze accu's minimaal degraderen. Zie meer hier over op onze pagina hierover De accu van een elektrische auto.
De aanschafsubsidie zal nog eventjes stand houden. De overheid bepaalt dit uiteraard en wat er nu reeds bekend is kunt u lezen op onze pagina hierover. Wat betreft de MRB is het volgende wel bekend: tot 2025 betaalt u geen MRB, in 2025 gaat u het kwarttarief betalen, in 2026 waarschijnlijk het volledige bedrag. Hoeveel dit bedrag zal zijn is nu (nog) niet bekend. Waarschijnlijk zal het het tarief zijn dat u voor een vergelijkbare auto met benzinemotor betaalt, wellicht zal er een aftrek plaatsvinden met betrekking tot het zware accupakket.
Kunt u aan de hand van deze informatie uw keuze maken of zijn er nog vragen?