Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kwaliteit Nissan Pulsar

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 november 2023

Ik ben momenteel diverse Nissan Pulsars aan het bekijken. Ik heb al gezien dat de wegenwacht aangeeft dat het enige bekende kwaaltje van deze auto's is dat de nokkenasverstelling soms niet meer klopt en dat hij dan in lage en middentoeren niet lekker meer loopt en dat die nokkenasverstelling weer goed gezet moet worden. En ik lees op t forum iets over de distriebutieketting die uitgerekt kan zijn en dan vervangen moet worden. Zijn dit nu andere bewoordingen voor dezelfde kwaal? En  zo nee: wat zijn de te verwachten reparatiekosten voor beide kwalen?

Zijn er naast deze 2 zaken nog andere kwaaltjes waar ik op moet letten bij de aanschaf en hoe test ik die?

Dank en groet

Merk: Nissan
Type: Pulsar
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kijkt serieus naar een gebruikte Nissan Pulsar maar u leest de nodige kritische berichten.

Van de 1.2 DIG-T motorversie, die ook in sommige modellen van Renault zijn terug te vinden, zijn van dit model tussen bouwjaren 2014-2018 best wat klachten geweest over vroegtijdige vervanging van de distributieketting en fors olieverbruik. Ook de nokkenasverstelling is een bekend euvel wat de Wegenwacht nog weleens onderweg ervaart zoals ook te lezen in de occasiontest.

Hoog olieverbruik en een wel erg snel versleten distributieketting zijn vooral defecten waar dealers mee geconfronteerd worden. En dat horen we ook met regelmaat vanuit de praktijk. Ook de automatische transmissie blijkt regelmatig voor problemen te zorgen.

Gestrande exemplaren komen we op zich niet veel tegen maar dat heeft ook vast te maken met de bescheiden verkoopaantallen van dit model. Maar de veel populairdere Qashqai heeft met deze motor en van rond deze generatie heeft ook helaas deze reputatie. Het hoge olieverbruik heeft echter nog weleens een compleet nieuwe motor gekos. En een distributieketting vervangen kost ruim 1 dag arbeid, en zullen die kosten wel ruim voorbij de 1000 euro gaan.

Reacties

J. Vissers

Auteur - 4 januari 2025

Hier hetzelfde verhaal. Eerste keer stil gestaan langs de weg, was ook een stuk van de cilinder afgebroken. Dure revisie van de motor 4.000,-. 3 jaar later, weer stil gestaan langs de weg. Door hoog olieverbruik moet de hele motor vervangen worden. We stappen nu over naar ander merk. Jammer want verder was het een hele fijne auto.

A.J. Rutten

ANWB-lid - 2 oktober 2024

Ook ik heb ruim voor de 100000 km de distributie riem moeten vervangen. Onlangs (sept 2024) bij ongeveer 185.000 km de derde cilinder afgebroken,met als gevolg een vervanging of revisie van het motorblok met hoge kosten +/- € 4000 tot € 5000. Afgelopen jaar ook de condensor van de airco moeten vervangen. Dus al met al hoge extra kosten .