Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Laadpaal voor bidirectional laden

Vraag gesteld door B. Heikens op 16 december 2023

Zijn deze laadpalen al op de markt?

 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of er al laadpalen op de markt zijn die bidirectioneel laden ondersteunen.

Uw vraagt is enorm actueel, we krijgen vaak vragen van leden die hun auto graag willen gebruiken als thuisaccu.

Het lastige is dat het op dit moment nog een beetje een kip en ei verhaal is. Er zijn geen (nog) auto’s op de markt die volledig bidirectioneel laden ondersteunen. Omdat er geen elektrische auto’s zijn met deze functionaliteit, zijn er ook geen laadpalen die deze functie hebben. 
Op dit moment zijn er twee fabrikanten die een laadpaal hebben ontwikkeld specifiek voor één systeem. Zo kan de wallbox van Quasar bidictioneel laden (in de volksmond V2G) met auto’s die zijn voorzien van een CHAdeMO stekker. Deze stekker komt in Europa nog sporadisch voor bij elektrische auto’s.

Volkswagen zegt op korte termijn een update uit te voeren waarmee een aantal van hun elektrische auto’s stroom kan terug leveren. Hier is dan wel een speciale wallbox (E3/DC) en thuisinstallatie voor noodzakelijk.  

Kort samengevat; de techniek is binnenkort beschikbaar maar zal dan nog wel erg kostbaar zijn. Uiteraard volgen we deze stappen op de voet zodat we u zo volledig mogelijk kunnen informeren.

We hebben hier meer informatie over op onze site: Feiten en fabels over bidirectioneel laden.

 

Reacties

K. Oey

Auteur - 26 december 2023

Waarom zou je je huis systeem omvormer (neem aan die van je zonnecellen) ook moeten vervangen/aanpassen om met een Volkswagen bi-directioneel te kunnen laden? Dat staat er toch los van? Er zijn toch nauwelijks systemen die zonnecellen direct (dus zonder omvormer) aan een batterij systeem koppelen.

Pieter

ANWB Expert - 27 december 2023

Op dit moment betreft het een pilot in Zweden, waarbij gebruikt gemaakt wordt van een HEMS van HagerEnergy. Inderdaad is het hierbij ook noodzakelijk dat er een speciale omvormer geplaatst wordt. Het is nog niet bekend wanneer de Nederlandse infrastructuur hiervoor geschikt zal zijn en of het dus ook noodzakelijk is om gebruik te maken van een dergelijke omvormer.

Omdat ook wij meerdere vragen hebben zijn we in contact met de VW importeur en we hopen spoedig meer informatie te ontvangen. Doordat het hier nog een pilot betreft zou het systeem er in de praktijk weer heel anders uit kunnen gaan zien.
 

B. Heikens

Auteur - 18 december 2023

Volkswagen Nederland heeft verklaard dat alle nieuwe auto’s met 77kwh accu de mogelijkheid al hebben.n(V2H)
Quasar maakt reclame voor een V2H (vehicule to home) laadpaal. Nog niet verkrijgbaar denk ik.

Pieter

ANWB Expert - 20 december 2023

Dank u wel voor de aanvulling. Hopelijk komt er binnenkort een standaard voor V2G zodat mensen niet afhankelijk zijn van de fabrikant maar er meer vrijheid is bij het maken van keuzes.

B. Heikens

Auteur - 21 december 2023

V-2-H zal het eerste beschikbaar zijn en wordt interessant als saldering is afgeschaft. Volkswagen maakt het wel bijna onmogelijk o bidirectioeel te laden indien je niet alleen een speciale laadpaal moet kopen wat logisch is maar ook nog je bestaande in huis systeem(omvormer)  moet vervangen .