Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto schudt tijdens remmen op lage snelheid

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 februari 2024

Ik merk sinds een tijdje iets vervelends tijdens het rijden in mijn Suzuki Swift uit 2006.
Als ik hard rem op hoge snelheid (bijv bij snelle filevorming) kan de auto gedurende een paar seconde flink schudden. Dit is meestal wanneer ik al bijna tot stilstand ben gekomen, tussen de 30 en 20 km/h. Daarna is het schudden weer weg.
Ik zou het ook trillen kunnen noemen maar daarvoor is het iets te hevig.
Ook binnen de bebouwde kom doet het probleem zich soms voor, wederom als de auto als remmend bijna tot stilstand komt, of wanneer ik scherp (stuur helemaal om) in parkeer zonder te remmen.
De remmen zijn recent vernieuwd in de garage, evenals de bougies, kleppendeksel pakking en koppeling. Zonder resultaat dus.
Als ik zachtjes afrem op hoge snelheid is er niks aan de hand. Verder heb ik het idee dat de motor prima loopt, op een lichte trilling in het gaspedaal na en soms een lichte trilling tijdens het optrekken in versnelling 1. Moet zeggen dat ik ook zuinig gas geef tijdens het optrekken.
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Alvast bedankt!

Merk: Suzuki
Type: Swift
Bouwjaar: 2006
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 93

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Suzuki Swift heeft als eigenschap om gedurende een aantal seconden te schudden tijdens het remmen. Met name bij een snelheid van 20-30 km/h.

Een belangrijke aanvulling in uw verhaal is dat het verschijnsel ook opgemerkt wordt wanneer u bij een uiterste stuurstand inparkeert zónder te remmen. Gezien de recent vervangen remmen denk ik ook dat daar de oorzaak niet gezocht hoeft te worden.

Een diagnose op afstand is altijd lastig maar mogelijk wordt het verschijnsel veroorzaakt door een versleten homokineet. Dat is een aandrijfkoppeling van de aandrijfas. U zou nog kunnen proberen op een parkeerterrein scherpe rondjes te rijden met het stuur uiterst naar links of naar rechts, mét een beetje ''gas erop''. Wanneer u onder die omstandigheden dan óók een bonkend bijgeluid gaat horen, dan wordt mijn vermoeden bevestigd dat het een homokineet moet zijn. Dan is het nog uitvinden of dat links of rechts is. Een nieuwe homokineet kost met de- en montage héél gemiddeld zo'n 250 euro.

Mits het dat is natuurlijk, want er zijn meer mogelijke oorzaken te bedenken. Het schudden kan ook veroorzaakt worden door een defecte of te slappe motor- of versnellingsbakophanging. Verder kan speling op de wielophanging óók hiermee in verband gebracht worden. Dan doel ik op bijvoorbeeld een versleten draagarmrubber of speling op een wiellager of fuseekogel. Formeel is nader onderzoek noodzakelijk om de ware toedracht te achterhalen. Maar misschien kunt u de omschreven homokineet test eens uitvoeren. Dat kán misschien bevestigen dat u het daarin moet zoeken of juist ontkrachten. Maar voor een definitieve diagnose is een garagebezoek onvermijdelijk.