Vervanging accu door dealer of universele garage?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 februari 2024
Bij koud weer (Temp. onder 10 gr.) wordt gemeld "Accu spanning laag! " Bij KwikFit geeft apparatuur aan dat Accu OK is. (Meting 8 januari 2024) Servicebeurt bij Volvo Dealer 13 februari 2024 wordt geadviseerd om Accu te vernieuwen. Bij montage wordt een prijs genoemd en wordt melding gemaakt dat deze inclusief "kalibreren" is. Auto is een tijd zonder spanning en daarom moeten alle systemen opnieuw worden door computer worden afgesteld (?) Bij KwikFit wordt dit bij vervanging van Accu's die zij vervangen nooit aangegeven. Kortom, zij hebben dit verhaal nog nooit gehoord.
Wanneer dit zou moeten, wordt gesteld, kunnen zij (KwkFit) er voor zorgen dat het voertuig niet zonder spanning komt te staan wanneer de Accu wordt vangen.
Deze gebeurtenis is oorzaak van mijn vraag.
Vorige eeuw, toen ik nog volop werkte werd (vaak) gesteld om Accu's en Banden nooit door de merk Dealer te laten uitvoeren, ook bij mijn lease auto werd ik voor banden niet naar de dealer verwezen.
bij beide items zijn inderdaad behoorlijke verschillen in prijs.
Gaarne mag ik van U vernemen hoe e.e.a. werkelijk in elkaar steekt
Merk: Volvo
Type: XC60
Bouwjaar: 2011
Brandstof: B
Motorvermogen: 240 pk
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt of kalibreren van de auto noodzakelijk is bij vervangen van de accu. Ook of u dit beter door de dealer of door een universele garage kunt laten doen.
Inderdaad bestaan er bij diverse onderdelen (zoals accu’s en banden) behoorlijke prijsverschillen tussen dealers en universele garagebedrijven. Deze prijsverschillen worden veroorzaakt door verschillende oorzaken; de merkdealer is vaak gespecialiseerd in één merk. Doordat hij aan verschillende eisen van de fabrikant moet voldoen, de monteurs goed opgeleid zijn en het pand vaak op een A-locatie ligt zijn hier de prijzen vaak een stukje hoger dan die van een universeel bedrijf of fast fitter. Deze bedrijven hebben vaak het voordeel dat ze zich richten op zaken die relatief eenvoudig zijn. Ook kunnen ze bepaalde onderdelen zoals banden en accu’s groot inkopen en daardoor een voordelige prijs bedingen.
We geven graag meer uitleg op onze site: Auto onderhoud door garage.
Dan de vraag over de accu; wanneer men deze demonteert of de accuspanning is te laag geweest zijn vaak bepaalde adaptiewaarden en instellingen verdwenen uit het geheugen van de auto. Zodra u de auto weer gaat gebruiken zullen deze waardes weer opnieuw geregistreerd worden. Dit is niet schadelijk alleen zult u wellicht merken dat de auto enige tijd niet zo rijdt zoals u gewend bent; de auto zal bijvoorbeeld iets langer wat hoger stationair draaien tijdens de opwarmfase of de automatische versnellingsbak zal niet direct het gewenste schakelpatroon toepassen. Dit wordt alleemaal veroorzaakt omdat de regeleenheid even spanningsloos is geweest en hierdoor zijn geheugen is gewist. Dit kan in veel gevallen voorkomen worden door de spanning te behouden tijdens het wisselen van de accu, dat is een prima alternatief, van KwikFit in dit geval.
De dealer verkiest om de waardes opnieuw in te leren (kalibreren), dat is ook een mogelijkheid die wel wat arbeidsintensiever is maar in dat geval bestaat er geen twijfel of de accuspanning wellicht en keer te laag is geweest waardoor bepaalde adaptieve waardes reeds verdwenen zijn.
U ziet, dat er meerdere mogelijkheden zijn, waar ook een verschillend prijskaartje aan hangt. Het een is niet beter dan het ander.