Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Doorrijden of inruilen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 maart 2024

Goedendag

Onze Mondeo 2.0 benzine limited heeft rond de 180.000 km op de teller. Vorig jaar stond ie op de brug bij een goede bekende, en deze had de indruk dat het ondnaks de leeftijd nog een prima auto is (er zat een vreemde rammel in, dat bleek het hitteschild te zijn rond de uitlaat dat wat herrie maakt). De auto krijgt jaarlijks onderhoud bij de merkdealer. Momenteel is de brandstofpomp kapot en deze wordt vervangen voor een aanzienlijk bedrag bij de merk dealer (daar was ie naar toe gesleept). Afgelopen december zijn er enkele draagarm rubbers vervangen, en een jaar daarvoor remschijven. Wat mij betreft allemaal normale zaken bij een auto van deze leeftijd. Maar het zou zonde zijn om continu (veel) geld er in te blijven steken als er meer onderdelen er de brui aan geven in de komende tijd. Zouden jullie in staat zijn mbt beschikbare data mbt betrouwbaarheid (misschien mbv wegenwacht data) van de Mondeo om een advies te geven mbt doorrijden of eventueel vervangen van deze wagen?

Mvgr Jeroen Leenderts

Merk: Ford
Type: Mondeo
Bouwjaar: 2009
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 146

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of u uw Ford Mondeo beter tijdig weg kunt doen óf toch blijven doorrijden. Met name met de vraag wat u aan gebreken nog in de toekomst zou kunnen verwachten.

Een feit is dat bij een auto van 15 jaar en met 180.000 km op de teller je in de fase komt van gevorderde gebruikersslijtage. Eigenlijk is het genoemde lijstje niet buitensporig en ligt redelijk in de lijn der verwachting. Maar dat geldt ook voor een koppeling, katalysator, startmotor of hoofdremcilinder. En zo kan ik de lijst nog gemakkelijk aanvullen met bijvoorbeeld aandrijfassen, wiellagers, dynamo of zelfs distributieketting. Er valt genoeg op te sommen wat zelfs in dit stadium best de geest zou kunnen geven, wat niet eens vreemd of buitensporig hoeft te zijn.

Ik probeer te benadrukken dat het lastig te voorspellen valt wat en wanneer er in de nabije toekomst nog defect zou kunnen gaan of overmatig versleten. Deze generatie Mondeo staat bij de Wegenwacht vooral bekend om elektronisch gerelateerde klachten bij 'pech onderweg'. Maar verschijnselen die gerelateerd kunnen worden aan slijtage en ouderdom zijn niet per definitie altijd pechgevallen en komen vaak bij onderhoudswerkzaamheden aan bod. Daar blijft de Wegenwacht dus van verschoond en heeft deze auto feitelijk net zoveel kans op bepaalde gebreken als elke willekeurige auto van gelijke leeftijd en kilometrage.

Het kan de komende jaren meezitten maar óók tegen. Daarom denk ik dat het bij onderhoudswerkzaamheden belangrijk is steeds weer de balans op te maken. Want eigenlijk is de conclusie dat dit de goedkoopste jaren zijn, mits er geen sprake is van buitensporige onderhoudskosten. En gezien de recente uitgaven én het oordeel als zijnde een ''prima auto'', doet u er eerlijk gezegd vooral een volgende eigenaar een plezier mee wanneer u juist zo'n goed onderhouden auto van de hand doet. Juist nu kunt u van die goedkopere jaren profijt hebben, en zeker wanneer met een technische blik in de toekomst de onderhoud uitvoerende garage géén aankomende defecten ziet.