Import auto met laag BPM bedrag
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 maart 2024
Ik overweeg een Ford Puma aan te schaffen die rond de jaarwisseling geïmporteerd is uit Duitsland. De auto is van december 2021 en staat bij de Forddealer (Hedin). Kilometerstand ca 70.000. Ik zag dat - behoudens een stempel van een autobedrijf in Berlijn bij eerste uitgifte - er met pen 2 beurten staan ingevuld, eentje bij ca 30.000 en en eentje bij ca 60.000. Het vreemde is dat deze teksten met hetzelfde handschrift geschreven zijn, maar dat de beurten kennelijk in verschillende bedrijven zijn uitgevoerd. Hierdoor vertrouw ik het niet helemaal. Denkt u dat de Forddealer e.e.a. kan verifiëren via een internationaal systeem met behulp van het VIN? Ook weet ik niet of sprake is van een schade-auto. De verkoper blijft hierover op de vlakte: zijn werkgever importeert auto’s aan de lopende band. Ik zag via de RDW-site dat voor de auto bij invoer ruim 1700 euro BPM betaald is, zo’n 3500 euro minder dan bij een nieuwe auto van dit type. Duidt dit op schade, of zakt de BPM in 2 jaar en 70.000 km met een dergelijk bedrag? Ik weet niet goed hoe ik hiermee verder moet gaan. De auto ziet er voor mij als leek goed uit. De verkoopprijs is ook circa 2000 euro lager dan de waardebepaling die ik via jullie website deed. Graag uw reactie.
Merk: Ford
Type: Puma
Bouwjaar: 2021
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU overweegt de door de dealer aangeboden Ford Kuga aan te schaffen. U vertrouwt het ingevulde onderhoudsboekje niet en het BPM bedrag is verre overeenkomstig het oorspronkelijke BPM bedrag.
Het is van belang dat er een inzichtelijke historie bekend is van de auto, zoals een ingevuld onderhoudsboekje met bijvoorbeeld een datum van onderhoud met een kilometerstand. Met name ook om bij een latere verkoop dit niet nadelig te laten zijn voor de restwaarde wanneer deze ontbreekt. Wanneer dat in dit geval er wat twijfelachtig uitziet, zou ik willen benadrukken dat de verkoper maar concreet moet bewijzen dat de huidige tellerstand een logische opbouw heeft. De RDW zal immers bij deze Duitse importauto melden dat men over de tellerstand géén uitspraak doet of dit logisch of onlogisch is. Die 'stempel' krijgt deze auto per definitie mee en zou een sluitende onderhoudshistorie een positieve bijdrage kunnen leveren om, desnoods later bij inruil, aan te kunnen tonen dat die kilometerhistorie méér dan billijk is. Wanneer deze dealer uw argwaan niet weg weet te nemen, dan is het misschien terecht dat u terughoudend bent. Ik zou in dit geval willen zeggen; laat de verkoper u maar overtuigen. En dat geldt ook voor het lage BPM bedrag.
Gunstig importeren
Er zijn verschillende creatieve constructies mogelijk om een auto fiscaal gezien zo gunstig mogelijk te importeren. Een bekende manier is om de betreffende auto als ''schadeauto'' te importeren en vooral de schade forser te doen laten voorkomen dan in werkelijkheid. Dit is één van de creatieve handigheidjes om de taxatiewaarde zo laag mogelijk te krijgen, zodat het restant aan BPM gunstiger wordt. Een andere manier is bijvoorbeeld het ensceneren van een z.g.n. groot technische defect waarmee men de taxatiewaarde drastisch omlaag weet te krijgen.
De lage BPM is toch óók een soort opgedrukt stempel waar je later bij inruil last van kunt krijgen, met mogelijk ook gevolgen voor de restwaarde. Ons advies in dit geval is dan ook de verkoper te vragen naar het taxatierapport, zodat u inzage heeft in waar de lage taxatiewaarde op gebaseerd is. Laat óók hier maar de dealer openheid van zaken geven. Wanneer in dit geval de dealer kiest voor het importeren op basis van de taxatiewaarde, dan mag de consument inmiddels daar wel in detail de reden van weten. Deze praktijken komen té vaak voor om wat ons betreft de consument daar wel op te attenderen. Voor de Belastingdienst is deze trukendoos van de autohandel al langer een doorn in het oog, en zijn er óók dealerbedrijven die deze methode bewust niet hanteren. Vandaar onze oproep alerter én mondiger te zijn bij dit soort transacties.
Overigens kunnen we met het VIN-nummer helaas niet in het verleden van de auto duiken.