Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag er een gewone accu bij een auto met start-stop?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 april 2024

is het verplicht een accu met start stop systeem als deze op de auto zit?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of het verplicht is om een speciale accu te plaatsen in een auto die voorzien is van een start-stop systeem of dat een normale ook mag.

Hoogwaardige accu

Wanneer de auto voorzien is van een start-stop systeem zal er altijd een hoogwaardige accu gemonteerd zijn; een accu van het type EFB of AGM. Een dergelijke accu is nodig omdat het stroomverbruik hoger kan zijn wanneer de dynamo niet laadt: denk aan het moment voor het rode verkeerslicht dat de verbrandingsmotor uit is en de buitenverlichting, de radio en de verwarming gewoon ingeschakeld zijn. Dan moet alle stroom uit de accu komen en deze moet ook nog genoeg leveren om de startmotor vlot rond te laten gaan zodra het licht op groen springt.
Een EFB of AGM accu vraagt ook een andere laadstrategie vanuit de dynamo, zodat de accu optimaal geladen wordt en een lange levensduur heeft.

Conventionele accu

Wanneer u de EFB of AGM accu vervangt door een ‘normale’ accu zal het start-stop systeem weer actief zijn maar de accu is hier niet op gebouwd. Gevolg is dat deze conventionele accu het aanmerkelijk korter volhoudt (hij moet enorm hard werken). Ook omdat de laadstrategie rekening houdt met een EFB of AGM accu is montage van een ‘normale’ accu niet aan te bevelen.

Verplicht

Het woord verplicht doet denken aan een wettelijke verplichting, deze is er niet. Maar technisch gezien is het niet aan te raden om een conventionele accu te monteren.

 

Reacties

R. van Es

Auteur - 25 oktober 2024

Ik gebruik het start/ stop systeem niet. Bovendien rijd ik nagenoeg alleen buitenwegen. En wat is het verschil in laadstrategie en hoe zou dat een "normale" accu schaden?

Pieter

ANWB Expert - 26 oktober 2024

Start-stop systeem
Wanneer u het start-stop systeem altijd uitzet zal de accu minder belast worden. Hij hoeft tenslotte geen energie meer te leveren met uitgeschakelde motor waarna de motor weer start, denk aan een motor die uit staat voor het stoplicht maar de verlichting die wel brandt evenals de verwarming die draait.

Kortere levensduur
Echter het accu management systeem is gebouwd op de aanwezigheid van een EFB of AGM accu. Deze accu’s zijn gemaakt voor een andere laadcyclus; de stroom wordt op een andere manier gedoseerd als bij een conventionele accu (de laadspanning is iets lager). Dit kan er voor zorgen dat een conventionele accu niet optimaal wordt opgeladen. Deze ‘normale’ accu gaat dan waarschijnlijk minder lang mee dan wanneer hij in een ouderwetse auto is geplaatst.

Een ‘normale’ accu is wel een stukje goedkoper in aanschaf dus wellicht neemt u de kortere levensduur voor lief.