Defect geconstateerd kort na aanschaf
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 mei 2024
Vandaag bij een Bovag auto bedrijf een occasion gekocht. Met nieuwe APK afgeleverd en 3 maanden garantie. Op de weg terug ontdekten we, dat de airco het niet deed. Terug gereden, gaven aan dat koude vloeistof bijgevuld moest worden. Kwamen daarna melden, dat zij niet de juiste vloeistof daarvoor hadden. Nemen met ons contact op over vervolg. Wat zouden we kunnen doen pro actief om bijvoorbeeld een lek in het airco stysteem uit te sluiten in de tussentijd?
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt wat u kunt doen nu u een defect heeft geconstateerd bij de pas aangeschafte gebruikte auto.
U heeft de klacht reeds gemeld bij de verkoper, ik ga ervan uit dat hij de klacht ook voor u gaat verhelpen.
Om u te helpen met het nemen van de juiste stappen hebben we een stappenplan op de site staan. Hierin geven we aan dat wanneer de verkoper het probleem niet oplost de eerste stap een schriftelijke melding is. Ik adviseer u dan ook om schriftelijk een melding te maken van het probleem. Een reactie van de verkoper kan u helpen bij het vervolg van het oplossen van dit defect.
U hoeft zich verder geen zorgen te maken of het hier een lek betreft of dat het aircosysteem gewoon gevuld moet worden; u heeft geconstateerd dat de airco niet goed werkt en de verkoper heeft dit bevestigd.
Ik raad u aan om gebruik te maken van ons stappenplan klacht na aankoop en zo aanspraak te maken op kosteloos herstel.