Mijn Opel stopt na 2 minuten met laden
Vraag gesteld door P. Linder op 27 mei 2024
Ik heb al 5 laadsessies gestart, maar laden stopt na een paar minuten. Laadpaal wordt wel blauw maar springt snel op groen. Resultaat 0kw geladen. Ik gebruik de anwb laadpas.
Merk: Opel
Type: Mokka e
Bouwjaar: 2023
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertBij uw Opel stopt de laadsessie steeds na ongeveer 2 minuten. Recentelijk ontvangt de ANWB vaker soortgelijke vragen/klachten over boordladers van automerken als Opel, Peugeot en Citroën (Stellantis) . De boordlader (OBC genoemd) moet in sommige gevallen vervangen worden. Mogelijk is in uw geval de boordlader eveneens de boosdoener. Nu de fabrieksgarantie gelukkig nog van toepassing is, adviseer ik u zich hierop te beroepen bij uw Opel-dealer. Uw dealer dient in beginsel het gebrekkige onderdeel kosteloos te herstellen of te vervangen.
Speciale regeling Stellantis
‘Modellen met een productiedatum vanaf juli 2019, die zijn uitgerust met de Mahle 11kW On Board Charger, komen in aanmerking voor een verlengde speciale dekking van 2 jaar (lees: bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie). Alle andere voertuigen – zonder deze specifieke OBC – vallen niet onder de regeling’ aldus een woordvoerder van Stellantis op vragen van de ANWB.
Non-conformiteit
Zou herstel of vervanging van de OBC niet onder de dekking van de fabrieksgarantie of de speciale dekking/regeling van Stellantis vallen, dan zou u – mits sprake van een consumentenkoop – eventueel een beroep kunnen doen op non-conformiteit (artikel 7:17 BW), nu de OBC niet voldoet aan de redelijke verwachting die u hieraan mocht stellen op grond van de koopovereenkomst. Er mag van worden uitgegaan dat een boordlader in elk geval langer dan vier jaar meegaat.
Indien vaststaat dat er sprake is van non-conformiteit, dan dient de dealer/verkoper het gebrek kosteloos te herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn (artikel 7:21 lid 1 -3 BW). Wanneer uw dealer/verkoper hier niet aan voldoet, dan behoort een prijsvermindering op de koopprijs auto, of zelfs ontbinding van de koopovereenkomst – mits gerechtvaardigd - tot de mogelijkheden.
Lees meer: Klachten na aankoop
Oproep aan onze leden
Als u soortgelijke klachten aan de boordlader van uw auto ervaart of heeft ervaren horen wij dat graag. Ook zijn we benieuwd naar hoe uw dealer deze klacht heeft afgehandeld. U kunt dan reageren op dit bericht. Wij beantwoorden helaas geen individuele juridische vragen meer. De reacties kunnen wel aanleiding geven zaken nader uit te zoeken en hierover te informeren.
Reacties
W. Konings
Auteur - 15 september 2024
Ik heb ook een kapotte OBC
Ga morgen naar de opel dealer
Voor een laatste diagnose
De garantietermijn van 2 jaar is met 8 maanden verstreken
Ben benieuwd wat ze gaan zeggen