Koelvloeistof is ineens weg
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 juni 2024
Toen ik afgelopen weekend op de snelweg reed rond 2,500 toeren was er in ene een pok en een drop in het motorvermogen waarna de temperatuur van de motor erg opliep. Toen ik de auto veilig naar de kant van de weg probeerde te krijgen gaf de temperatuurmeter van het koelwater ineens helemaal niks meer aan, koud dus. Na de auto langs de kant gezet te hebben was de pot van de koelvloeistof aan het sissen en roken met vlekken van koelvloeistof. Na de motor enige tijd Laten afkoelen en het bijvullen van de koelvloeistof heb ik de auto weer gestart. De temperatuurmeter gaf daarna weer keurig netjes 90 graden aan. Wat is er gebeurd en hoe dit te verhelpen.
Merk: Land rover
Type: Defender 90 TD5
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 122
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt waardoor de motor van de Land Rover Defender te heet werd.
Door onbekende oorzaak is de motortemperatuur opgelopen. Het gevolg was overdruk in het expansievat, deze overdruk werd in de vorm van stoom afgeblazen. Met als gevolg een temperatuursensor die geen koelvloeistof meer kon meten en zodoende niets meer aangaf, wat lijkt op een koude motor. Het tegendeel was echter waar.
Toen de auto even stil stond en was afgekoeld heeft u koelvloeistof bijgevuld, nu lijkt het systeem weer normaal te functioneren, echter de oorzaak is nog niet achterhaald of verholpen.
Het meest voor de hand liggende is een niet goed functionerende thermostaat, deze hoort tijdens het rijden regelmatig te openen en te sluiten, u merkt hier niks van zolang deze goed functioneert.
Het koelsysteem bestaat echter uit veel meer onderdelen zoals de waterpomp, maar ook de koelventilator. Dit zijn allemaal zeer belangrijke onderdelen en zouden een steekje kunnen laten vallen. Echter lijkt het verhaal wat u omschrijft het meeste overeen te komen met een weigerende thermostaat.
Het advies is het koelsysteem te laten controleren door de garage, laat hierbij extra aandacht uitgaan naar de thermostaat.