Koppeling versleten?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 juli 2024
Een poos terug had ik gevoel dat het intrappen van mijn koppelingspedaal zwaarder was geworden. Ook had ik het idee dat het aangrijpingspunt lager lag dan ik gewend was. Op zich werkt de koppeling prima, maar vooral bij bv filerijden is dat extra vermoeiend. Omdat ik weet dat voor het bedienen van het koppelingssysteem remvloeistof word gebruikt, ben ik toen het nivo van de remvloeistof gaan checken. Daar bleek dat dat nivo tot het minimum was gedaald. Ik heb remvloeistof bijgevuld en nu enkele maanden later is het nivo nog steeds hetzelfde. Blijkbaar is er nergens een lekkage. Ook de hoofdkoppelingscilinder is mooi schoon. Kan mijn probleem door een defecte hoofdkoppelingscilinder veroorzaakt worden? Krijg je dan dit soort symptomen? Of moet ie ontlucht worden? Is het sowieso mogelijk bij een Golf IV tdi om het aangrijpingspunt van de koppeling af te stellen? Of word dit alles toch door problemen met de koppeling zelf veroorzaakt. Ik ben bang dat als ik hiermee naar de garage ga, dat ze dan gelijk de koppeling willen vervangen, terwijl mijn gevoel zegt dat er in de werking van het koppelen/ontkoppelen zelf niks veranderd is. Graag uw mening over deze casus. met vriendelijke groet, Gerald Chermin.
Merk: Volkswagen golf IV tdi (variant)
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertDe koppeling van uw auto voelt niet als voorheen en u vraagt wat de oorzaak kan zijn.
Slijtage
Precies uw omschrijving past bij een koppelingsplaat met een gevorderde slijtage. Vaak is dat als eerste merkbaar aan de bediening van de koppeling; het aangrijpingspunt komt dan lager te liggen en het vraagt veel meer kracht om het koppelingspedaal dan in te drukken.
Hydraulische bediening
Bij auto's waarbij de koppeling hydraulisch bediend wordt (wat intussen gemeen goed is) is de koppeling niet af te stellen. Dit hoeft ook niet aangezien de vloeistof eigenlijk altijd zorgt voor het meest ideale aangrijpingspunt.
Als de remmen en de hydraulische koppeling gebruik maken van hetzelfde remvloeistofreservoir en het niveau van de vloeistof was gedaald tot het minimum is de kans groot dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Slijtage van de remblokken zorgt namelijk voor dalen van het niveau van de vloeistof. Vooral omdat u vertelt dat na bijvullen het niveau niet verder gedaald is wordt hiermee mijn vermoeden bevestigd.
Vloeistof verversen
De vloeistof van de bediening van de koppeling veroudert en meer dan eens wordt vergeten deze periodiek te verversen. Dus u kunt de garage als eerste vragen om deze vloeistof te verversen. Wanneer dit niet het gewenste resultaat heeft denk ik dat vervangen van de koppelingsplaat samen met de drukgroep de enige remedie zal zijn.
Een mooi overzicht van de werking van de koppeling vindt u op onze site.