Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gebroken schroefveer na APK

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 september 2024

Goedemorgen,
Afgelopen maandag een gebroken achterveer (roestige schotel) die een klapband veroorzaakte. Gelukkig reed ik maar 30 in de bebouwde kom. Jullie wegenwacht was er niet over te spreken want de apk was onlangs in juli uitgevoerd (goede service trouwens!) . Ik zie in de rekeningen van de vorige eigenaren dat er een schokdemper is getectyleerd in 2020. Had de apk keurmeester dit kunnen zien dan? Blijkbaar is dat al die jaren na tectyleren niet opgemerkt en is hier niet sprake van maskeren van gebreken met de kans op gevaarlijke situaties?

Ik weet niet in hoeverre ik de garage die de apk heeft uitgevoerd kan aanspreken? Echter als dit op de snelweg was gebeurd...
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Twee maanden na de APK breekt een schroefveer met een kapotte band als gevolg. U vraagt of u de uitvoerende garage daarover kunt aanspreken.

U kunt de betreffende garage eigenlijk alleen écht iets verwijten wanneer met min of meer terugwerkende kracht aangetoond kan worden dat de auto destijds hierop afgekeurd had moeten worden. Een gebroken schroefveer is 100% APK afkeur maar lijkt in uw geval juist afgelopen maandag te zijn ontstaan. Dus zou je in alle redelijkheid kunnen stellen dat de schroefveer bij de APK in juli nog in orde geweest moet zijn.

De APK regelgeving zegt wat betreft de controle het volgende; ''Personenauto's moeten zijn voorzien van een goed werkend veersysteem. Banden worden niet als deel van het veersysteem beschouwd. De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd. Hieraan wordt voor wat betreft veerschotels voldaan, indien deze niet zijn doorgeroest. Indien een veerschotel is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd'.

Op basis van het bovenstaande én de twee maanden geleden uitgevoerde APK, zie ik geen hele concrete aanwijzing waarmee u zou kunnen stellen dat de garage aansprakelijk is voor de ontstane gevaarlijke situatie. Het breken van een schroefveer is incidenteel best een vaker voorkomend verschijnsel. Dus in die zin niet héél uitzonderlijk maar de gevolgen kunnen best naar of zelfs gevaarlijk zijn. Vandaar bij APK de bovenstaande eisen zoals o.a. een veerschotel die niet doorgeroest mag zijn.

Maar de APK is nu eenmaal een momentopname en kan bij goedkeur een schroefveer best kort daarna spontaan breken. Dat valt de verantwoordelijke keurmeester dan niet zomaar te verwijten en heeft u wat mij betreft niet echt een hard en concreet verwijt.