Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoge onderzoekskosten

Vraag gesteld door H. Klaver op 19 september 2024

Ik kreeg pech met de auto met de melding storing motor,  gevaar, dus de auto aan de kant gezet
Netjes geholpen door de anwb, dat was top.
Inmiddels staat de auto bij mijn garage en ben ik gebeld dat er mogelijk iets met de motor en/ of de rotor is. Dit moet echter onderzocht worden en de onderzoek kosten zijn voor mijn rekening hetgeen ik nog kan begrijpen. Het is een dag werk aldus de garage en de kosten daarvoor zijn €1500,-. Dit is in mijn ogen een exorbitant hoog bedrag. Of is dit een bedrag wat je hiervoor kunt verwachten ?

Merk: Renault
Type: Zoe
Bouwjaar: 2020
Brandstof: Electrisch

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U had onlangs pech met uw 4 jaar 'oude' Renault Zoe. De dealer meldt per definitie al een bedrag van 1.500 euro aan onderzoekskosten. U vraagt of dat wel een te verwachten bedrag is.

Wanneer het onderzoek 'n dag duurt dan komt het genoemde bedrag overeen met zo'n kleine 190 euro per uur. De werkplaatstarieven zijn zeker fors en gemiddeld gezien zeker wel boven de 100 euro per uur bij merkdealers. En misschien wordt ook het gebruik van diagnose apparatuur ook ruim in rekening gebracht.

Maar al met al voor 'n dag onderzoek toch wel een buitensporig hoog bedrag. Bovendien betreft het een auto van 'slechts' 4 jaar. Wat de storing ook is, dat lijkt me per definitie véél te vroeg voor een dergelijke jonge auto. U moet dus zeker ter sprake brengen dat het product aan een bepaalde verwachting moet voldoen. Dus dat u niet hoeft te verwachten dat de auto na 4 jaar een defect geeft dat 'n dag onderzoek vraagt, los van het dan ook gevonden gebrek. Dus legt u zich niet zomaar neer bij dit soort bedragen en wellicht defecten, zeker wanneer het te maken lijkt te hebben met de elektromotor, die toch eigenlijk een autoleven mee zou moeten kunnen. Er zijn automerken die geven 5-7 en zelfs 10 jaar garantie. Om maar te benadrukken dat de auto véél te jong is voor hoge kosten. Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.