Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motoroliedruk te laag

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 september 2024

Na circa een uur rijden en bij wisselingen en onregelmatigheden als lage snelheid, verkeersdrempels, file, bochten etc komt er een waarschuwing (contolelampje en signaal): Motoroliedruk te laag.
Deze waarschuwing komt niet terug zodra er weer regelmatig en met een regelmatige snelheid en toerental gereden wordt. Ook bij langere ritten zonder veel wisselingen komen de signalen niet of nauwelijks voor. Kon deze zomer zonder veel problemen naar Denemarken rijden. Gedurende de afgelopen maanden treedt het wel vaker op.
Oliepeil is goed. Motorolie 5W-30 (=voorschrift). KM stand 342000 km.

De VW garage weet niet wat men hieraan moet doen: hebben de olie vervangen door (de visceuzere) 10W-40.
Volgens mijn tweede garage wordt er door slijtage in de motor te weinig druk opgebouwd. Men stelt dat de motor versleten is. Wel is de olie weer vervangen door de voorgeschren 5W-30 en is een reiniger toegevoegd.

Vraag: Wat te doen??

Merk: Vokswagen
Type: Transporter
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 75 kW

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Ik vermoed dat er echt een probleem is met de oliedruk. Deze is blijkbaar af en toe te laag, waarop u de melding te zien krijgt.
Onder bepaalde omstandigheden zal de oliedruk waarschijnlijk inwendig weglekken. Dit kan veroorzaakt worden te grote speling tussen krukas en drijfstanglagers, maar er kan een defect aanwezig zijn in de oliepomp zelf bijvoorbeeld. Ik ben het dus eens met de tweede garage.
Om vervolgschade te voorkomen, wat veroorzaakt wordt door te lage oliedruk, is het noodzakelijk om het gebrek spoedig te laten verhelpen. 
Het vraagt een professionele diagnose om er daadwerkelijk achter te komen wat de oorzaak is van een lage oliedruk. U kunt het beste een bedrijf raadplegen wat gespecialiseerd is in revisie van motoren zoals bijvoorbeeld: TSC de Betuwe.

 

Reacties

J. Kromhout

Auteur - 6 september 2024

Dank voor het heldere antwoord. Vraag blijft:
1) Is een revisie nog realistisch, gezien de mogelijke kosten hiervan vs. de leeftijd en de km-stand van de auto?
2) In het algemeen zijn er langere stukken met deze auto gereden en toch komen de meldingen (oliedruk) al enige tijd voor: Komt het vaker voor dat de motor bij deze km-stand (vanaf ca. 300.000 km) al versleten is?
3) Zijn er vanwege deze slijtage, motieven om een bepaalde bus wel of juist niet aan te schaffen? Bijvoorbeeld geen VW-bus meer maar wel een Toyota-bus?

N.B. de auto is aangepast en wordt gebruikt voor gehandicaptenvervoer (privé'); in de auto is een lift (rolstoel) gemonteerd.

Graag jullie reactie!  

Pieter

ANWB Expert - 10 september 2024

Ik zal u vragen zo volledig mogelijk, stuk voor stuk, proberen te beantwoorden:

  1. Of een revisie financieel nog haalbaar is kan alleen worden bepaald wanneer de oorzaak van de te lage oliedruk vastgesteld is. Ik denk dat u het beste een olieanalyse uit kunt laten voeren door een specialist. Wanneer de omvang van de revisie bekend is kunt u een overweging maken, maar rekent u op een reparatie of revisie die in de duizenden euro’s gaat lopen.
  2. Helaas zijn grote kosten bij een dergelijke kilometerstand te verwachten, 300.000 km is echt een hoop voor een verbrandingsmotor. Wanneer men er voor kiest om dan toch langer met een auto te blijven rijden kunnen dit soort reparaties niet worden uitgesloten.

          We geven een mooie uitleg over hoe een complete revisie er globaal uit gaat zien: ANWB motor-revisie.

  1. De markt voor bedrijfsauto’s is klein. Hierdoor zien merken zich genoodzaakt om samen te werken. Een merk op de motorkap zegt dus vaak niets meer over de afkomst van de bus. Zo is een Toyota vaak onderhuids een Peugeot en een Mercedes kan een Renault zijn. De komende VW Transporter is dan eigenlijk weer een Ford Transit, ziet u: bestelauto.nl VW Transporter. Het is heel goed om dit te realiseren bij eventueel vervangen van de auto.

Omdat uw auto is aangepast zal een nieuwe bedrijfsauto waarschijnlijk erg kostbaar zijn, deze moet tenslotte weer aangepast worden. Ik adviseer dan ook om een goede diagnose te laten uitvoeren zodat u aan de hand hiervan een calculatie kunt maken die inzichtelijk maakt of vervangen of revisie de beste optie is.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.