Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing Audi A3 (getuned)

Vraag gesteld door P. Pastwa op 27 september 2024

Ik heb een Audi A3 8V 2.0 TFSI uit 2019 (facelift) die is getuned naar 287 PK en 380 Nm. De auto werkt in principe prima, maar ik heb nu een terugkerend probleem tijdens het rijden op de snelweg.

Probleemomschrijving:
   •   Snelheden van 200+ km/u: Het gaspedaal reageert plotseling niet meer. Ik laat de auto uitrollen en wanneer ik tot stilstand kom, loopt de motor slecht stationair, zowel in D (drive) als in N (neutraal). Ook wanneer ik gas geef, stijgen de toeren niet.
   •   Oplossing op korte termijn: Als ik de auto opnieuw opstart, werkt alles weer normaal.
   •   Herhaling: Dit probleem is al een paar keer voorgekomen, en vandaag gebeurde het zelfs drie keer binnen een uur, bij snelheden van 120 en 180 km/u.

Foutcode:
De enige foutcode die ik heb kunnen uitlezen is:
P26F400 – Waterpomp 3
Deze foutcode is echter niet meer teruggekomen na de eerste keer dat ik hem heb uitgelezen, en de laatste twee keer dat het probleem zich voordeed (en de OBD aangesloten was), kwam deze foutcode ook niet meer terug, zelfs niet tijdens het slechte stationair lopen.


Vraag:
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit probleem? Zou het kunnen liggen aan de waterpomp (foutcode P26F400) of kan het iets anders zijn, bijvoorbeeld een sensor, throttle body, of misschien gerelateerd aan de tuning?

Alle suggesties en adviezen zijn welkom!

Merk: Audi
Type: A3
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 287

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Audi verliest soms spontaan motorvermogen en draait vervolgens ook slecht stationair. Na een herstart lijkt alles vervolgens weer goed te werken.

Een concrete oorzaak heb ik niet kunnen vinden hoewel de fikse verhoging van koppel en motorvermogen middels chiptuning best de bron van het probleem zou kúnnen zijn. Wat wel een veel voorkomend euvel bij dit motortype is betreft kool- en roetafzetting op de inlaatkleppen en het inlaatspruitstuk. Dat levert in de regel ook vermogensverlies op en misschien schiet de motor dan in een bepaalde modus dat met contact 'aan en uit' weer opgelost is. Maar wellicht dat andere lezers nog het e.e.a. herkennen in uw verhaal en een nuttige aanvulling of zelfs gouden tip hebben.