Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

CW-waarde elektrische auto's niet belangrijk?

Vraag gesteld door E. van Calck op 4 oktober 2024

Bij de conventionele auto's was 'vroeger' de cw-waarde een item: hoe gestroomlijnder de auto des te zuiniger. Bij de electrische auto's lees je daar vrijwel niks over. Deze auto's zien er aan de voorkant vaak uit als een baksteen. Doet de stroomlijn er niet meer toe?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de cw-waarde (de luchtwrijvingscoëfficiënt) van een EV nog wel belangrijk is. Het valt u op dat veel exemplaren er aan de voorkant uitzien als een 'baksteen'.

Het ontwerp van de carrosserie is feitelijk de basis voor de cw-waarde van een auto. Een zo glad en zo klein mogelijk frontaal oppervlak, een schuin liggende voorruit en zo min mogelijk openingen aan de voorkant zijn heel bepalend. Verder een zo glad mogelijk ontwerp met zo min mogelijk naden, en om die reden dan ook vaak verzonken handgrepen. De rijwind moet zo gestroomlijnd mogelijk aan de achterzijde de auto kunnen verlaten. Deze factoren zijn voor méér dan helft verantwoordelijk voor een zo laag mogelijke luchtwrijvingscoëfficiënt.

Verder is een gladde bodemplaat erg efficiënt en leent een EV zich er natuurlijk prima voor om zonder verbrandingsmotor en uitlaatsysteem een gladde onderkant te realiseren. Turbulenties onder de auto zijn uiteraard erg ongunstig voor de aerodynamica. Om die reden vind je bij EV's vaak ook afwijkende wielen omdat al draaiend er een flinke hoeveelheid aan lucht turbulentie ontstaat. Vandaar de glad afgewerkte wielen om daarmee óók de nodige winst te behalen. En wanneer u de Top 10 EV's met de laagste rijwindweerstand https://topgear.nl/autonieuws/elektrische-autos-met-de-laagste-luchtweerstand/ bekijkt, dan is de urgentie voor een lage cw-waarde méér dan ooit springleven. Juist ten behoeve van een zo gunstig mogelijke actieradius, vaak ook als broodnodige compensatie voor het hogere gewicht.

Uiteraard zijn er ook ontwerpen waarbij de cw-waarde ondergeschikt lijkt aan het model. Niet iedereen wenst een lage daklijn, schuine voorruit en een lage instap. Ook binnen het SUV en MPV segment heeft de EV z'n intrede gedaan en zijn dat inderdaad niet per definitie de meest gestroomlijnde modellen. Maar op de tekentafel is toch zoveel mogelijk rekening gehouden met de eerder genoemde criteria t.b.v. een zo laag mogelijke luchtwrijvingscoëfficiënt. Uiteindelijk heeft de EV z'n plek gevonden in elk autosegment en is actieradius heilig. Dan zal een gestroomlijnd ontwerp altijd een belangrijke factor zijn om in het ontwerp nadrukkelijk rekening te houden.