Distributieriem vervangen bij weinig kilometers?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 oktober 2024
De fiat panda, gekocht in 2008, heeft in 16 jaar slechts 61000 km gereden. In 2015 is de distributieriem vervangen geweest uit voorzorg door de garage die jaarlijks onderhoud doet en de apk keuring. Nu krijg ik van de garage het verzoek om de distributieriem te laten vervangen bij het volgende onderhoudsbeurt uiterlijk in 2025. Het verzoek is al eerder ingestuurd door garage, elke 5 jaar. Wat vind u ervan ? De auto heeft namelijk nauwelijks gereden. Pas in de laatste 2 jaar rijdt de auto ca 7-8 duizend km/jaar. Er zijn geen klachten, alleen bij koud en heel mat weer rijdt het minder soepel. Gelukkig staat de auto in de garage.
Merk: Fiat Panda HB 4-cil. B 60pk, bouwjaar
Type: Automaat
Bouwjaar: 2006/2007
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 60 pk
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertDe distributieriem van uw Fiat Panda van circa 18 jaar oud is in 2015 vervangen. Volgens het onderhoudsschema is de interval 120.000 km óf 5 jaar, wat het eerst wordt bereikt. Uw garage houdt zich terecht aan het onderhoudsschema en heeft al eerder geadviseerd om de riem te vervangen. Er is weliswaar weinig met de auto gereden, maar de tijdsinterval van 5 jaar is niet uit de lucht gegrepen omdat een riem ook veroudert als er niet met de auto wordt gereden.
In dit geval gaat de riem al 5 jaar langer mee dan de tijdsinterval voorschrijft. U bent niet verplicht om de riem te vervangen, maar dat levert wel een groter risico op dat de riem breekt. Dat levert motorschade op die u nergens kunt verhalen als het onderhoud niet volgens schema is verricht. Reken op een economisch total-loss. Dat kan een gok zijn die u bewust neemt. Ook zal de auto meteen stilvallen als de riem breekt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
De kans dát de riem breekt is niet in te schatten, maar als u alle risico's wilt vermijden is het verstandig om de riem (en toebehoren) te laten vervangen, ondanks het geringe aantal gereden kilometers.