Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan ik met mijn Avensis HVO100 tanken?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 november 2024

Kan ik probleemloos HVO100 tanken met mijn Avensis Diesel. Ik heb deze pagina al gelezen.
Reactie daarop:
- Er staats niets over op het klepje of in het instructieboekje want mijn auto is te oud.
- Toyota zegt niet dat de auto geschikt is voor HVO100 maar alleen voor fossiele diesel en B7. Neste zegt dat elke motor die geschikt is voor fossiele diesel ook geschikt is voor HVO100.
Ik wil graag weten wat de ANWB vindt van:
- de weigering van Toyota om de uitspraak van Neste te bevestigen.
- de claim van Neste. Gaat die te ver?

Merk: toyota
Type: Avensis dieselT27
Bouwjaar: 2009
Brandstof: diesel
Motorvermogen: 150 pk

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U wilt weten of u HVO100 met uw Toyota kunt tanken.

Autofabrikanten (in dit geval Toyota) zullen motoren niet vaak meer laten homologeren wanneer deze auto’s niet meer nieuw verkocht worden. Er moeten dan tenslotte onderzoekskosten gemaakt worden zonder dat ze hier zelf voordeel van hebben. Dat maakt het wel lastig om met zekerheid te zeggen of gebruik van alternatieve brandstoffen veilig is. We kunnen hier dus geen positief advies over geven. Neste heeft natuurlijk iets te winnen met deze claim, wij zijn hier voorzichtiger mee.

We kunnen alleen maar zeggen dat we uit de praktijk geen gevallen kennen waarbij gebruik van HVO100 tot schade heeft geleid. Let hierbij wel op, het gaat hier om HVO100 er zijn alternatieven waar minder goede ervaringen mee zijn.

Er kan natuurlijk al sprake zijn van reeds bestaande slijtage of beschadiging die pas na langere tijd gebruik zichtbaar wordt. De beschuldigende vinger zal in zo’n geval snel naar de brandstof wijzen, dit is wel iets om rekening mee te houden wanneer er gebruik gemaakt wordt van deze alternatieve brandstoffen.  

Ik hoop dat dit u helpt met het maken van een verantwoorde keuze.

 

Reacties

H. van Gansewinkel

Auteur - 5 november 2024

Dank u Pieter!
Ik heb begrip voor de standpunten van zowel Toyota, Neste als ANWB.
Key in het hele vraagstuk is of de HVO100 chemisch nagenoeg (binnen de toleranties van de specs van fossiele diesel) identiek is aan fossiele diesel. Dat had ik eigenlijk ook moeten vragen.

Verder ga ik het maar gewoon proberen, er van uitgaande dat de claim van Neste juist is vanwege het feit dat ze veel te verliezen hebben als dat niet het geval is.

Wellicht is er een groep van HVO100 rijders die storingen wil monitoren. Daaruit zou op den duur een body of knowledge uit kunnen ontstaan op basis waarvan Toyota de motor zou kunnen homologeren.

Pieter

ANWB Expert - 6 november 2024

HVO100 brandstof voldoet aan de EN15490 normering en niet aan de EN590 norm, wat wel de eis was ten tijde van productie van de Toyota. Dat is ook de reden dat Toyota gebruik van een dergelijke brandstof voorschrijft.
Een duidelijke uitleg tussen deze twee normeringen kunt u lezen op de volgende pagina: CO2saving diesel/kwaliteit brandstoffen.
We nodigen uiteraard meer gebruikers uit van alternatieve brandstoffen om hun ervaringen hier te delen.

H. van Gansewinkel

Auteur - 9 december 2024

Dank voor de helderheid over de twee normeringen! In het kader van net zo duurzaam als met een elektrische auto proberen te rijden met een oudere diesel auto ben ik nu zover:
1  In een reactie van de kant van Toyota wordt onderschreven dat er geen gevallen van extra mankementen bij het gebruik van HVO100 bekend zijn. (Ik zou bereid zijn die te accepteren als extra onderhoud waarschijnlijk.) Voor mij voldoende zekerheid om over te stappen naar HVO100. Ik snap dat ze oude auto's niet gaan homologeren (hoewel ze daar wel (een van de) de beste papieren voor hebben qua product betrouwbaarheid en levensduur).  
2 Ik ben ook op het spoor gekomen van een technologie voor tussenkoeling bij compressie van cilindermotoren, ontwikkeld door Bosch rond 2016. Zie deze link. Dit product schijnt helaas weer verdwenen te zijn, maar ik zou graag de afweging maken van investering versus brandstofbesparing. Als iemand bij ANWB of bezoekers van deze pagina daar meer informatie over heeft houd ik me aanbevolen.
3 Chiptuning voor brandstofbesparing lijkt niet beschikbaar te zijn begrijp ik uit eerdere communicatie met ANWB en een leverancier. Ik ga hier naar blijven zoeken want het lijkt me onwaarschijnlijk dat hier geen mogelijkheden in zijn of ontwikkeld worden.
Als deze drie maatregelen te realiseren zouden zijn zou ik (en met mij vele anderen denk ik) in staat zijn om met een oudere auto ongeveer zo zuinig te rijden als met een elektrische tegen geringe meerkosten. Additioneel voordeel is dat vervanging daarmee uitgesteld word. Dat geeft nog eens extra milieuwinst.