Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Maximaal elektrisch rijden bereik Opel Grandland X (plug-in hybride) valt tegen

Vraag gesteld door E. Klaasens op 6 oktober 2024

Wij hebben onlangs een Opel Grandland X Hybrid4 gekocht. De accu's van deze auto zouden bij een gloednieuwe auto een rijbereik van 59 km moeten kunnen halen.

Nu is onze auto 4 jaar oud, heeft toen hij te koop stond een jaar bij de dealer stil gestaan, en nu laadt onze accu op tot +/- 36 km. Dit lijkt ons erg veel verlies / achteruitgang in 4 jaar tijd.

Klopt dit wel? Toen wij hem kochten gaf de verkoper aan dat 'het wel goed zou komen, het zou zich aanpassen op onze rijstijl'. Maar tot nog toe blijft hij tot +/- 34 km opladen en dan geeft de app aan dat de accu vol zit. Wij hebben een jaar garantie, moet de verkoper zorgen voor een nieuwe accu?

Merk: Opel
Type: Grandland X Hybrid4
Bouwjaar: 2020
Brandstof: Hybride benzine
Motorvermogen: 300

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft onlangs een plug-in hybride auto (Opel Grandland X) uit 2020 gekocht. Volgens de informatie van Opel kan deze auto maximaal 59 km volledig elektrisch rijden. U komt in de praktijk echter niet verder dan 34 tot 36 kilometer op een lading. U wilt graag weten of u op grond van garantie een nieuw accupakket kunt eisen.

WLTP-meetmethode
Als opvolger van de NEDC-meetmethode is de WLTP-meetmethode ingevoerd. Deze methode, die voor alle nieuw geproduceerde auto’s geldt vanaf 1 september 2018, is meer in overeenstemming met het werkelijk verbruik van de auto. Het blijft echter een laboratorium onderzoek, waardoor de in de praktijk behaalde resultaten nog altijd fors afwijken van de uitslagen volgens deze methode.

Reële prestaties
Verwarming, airco, snelweg, winterse omstandigheden en snel optrekken hebben allemaal een forse invloed op de werkelijke prestaties van een plug-in hybride auto. Eigenlijk geldt dat u alleen in de buurt kan komen bij de WLTP-opgave (100% elektrisch rijden) in de omstandigheid dat u in de zomer rustig door de stad rijdt. In de winter op de snelweg is het stroomverbruik het hoogst. Een reële verwachting bij deze omstandigheid (uitgaande van een buitentemperatuur van -10 graden C) is een actieradius van circa 27 km, om aan te geven dat de rij-omstandigheden sterk van invloed zijn op de elektrische actieradius. Een redelijk te verwachten gecombineerde elektrische actieradius (stad en snelweg) is 32 tot 41 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dat de elektrische prestaties van de plug-in hybrides in de praktijk tegenvallen ten opzichte van de WLTP-meting is dus helaas een gegeven. Het is vaak lastig om te bewijzen dat een auto niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst mocht hebben als het gebrek bestaat uit een lagere actieradius dan geadverteerd. Dat geldt overigens ook voor auto's met verbrandingsmotor.

Garantie
Ondanks het bovenstaande kunt u wel onderzoeken of een garantieclaim in dit geval terecht is. Opel geeft op het accupakket van hun elektrische en PHEV modellen 8 jaar en 160.000 garantie als de capaciteit, de zogenaamde state of health minder is dan 70%. Ik raad u aan om in overleg met de verkoper de accu op capaciteit uit te laten lezen. Als de capaciteit te kort schiet, kan het probleem relatief simpel en binnen de garantie worden opgelost.