Piepende en wegvallende stuurbekrachtiging
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 november 2024
Ongeveer 2 jaar geleden ontstond piepen bij uiterste stuuruitslag zowel links als rechts. Distributieriem laten vervangen en daarna meerdere keren terug om het opnieuw te spannen. Probleem loste zich niet op. 2022 stuurpomp vervangen.Nu piept de stuurbekrachtiging al bij geringe stuuruitslag. Vooral uit stilstand (koude motor). Treed niet altijd op maar wel steeds vaker waarbij de bekrachtiging minder word. Na verloop van tijd, vermoedelijk als er voldoende (olie) druk, houd het piepen op. Distributie riem is reeds vervangen en het geen invloed. Wat kan het zijn en wat zijn de reparatie kosten ongeveer. Km stand 138.000, automaat.
Merk: Hyundai
Type: Tucson
Bouwjaar: 2008
Brandstof: Benzine
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt wat de oorzaak kan zijn van piepende geluiden afkomstig van de stuurbekrachtiging.
Stuurbekrachtiging
De stuurbekrachtiging werkt bij uw auto door middel van oliedruk. Deze druk wordt op zijn beurt weer verzorgt door de oliepomp van de stuurbekrachtiging. Deze pomp wordt aangedreven door een multiriem. Het is heel waarschijnlijk dat deze riem soms slipt en dat u dan de piepende geluiden hoort.
Verslijten multiriem
Ik vermoed dat deze riem reeds eerder is vervangen (u spreekt over de distributieriem maar bedoelt waarschijnlijk de multiriem). Wanneer de multiriem vervangen wordt in verband met klachten zoals piepen moeten spanners, looprollen en poelies van componenten als dynamo, waterpomp en aircopomp ook op slijtage geïnspecteerd worden. Wanneer een van deze componenten gevorderde slijtage vertoont kan de riem wederom gaan slippen, en hierdoor versneld verslijten.
Nu is dus het advies om bovenstaande spanners en poelies te laten inspecteren door de garage. De te verwachten kosten zijn pas duidelijk na een goede diagnose, hierop vooruitlopen is dus helaas niet mogelijk.
We leggen de werking van de hydraulische stuurbekrachtiging uit op onze pagina over dit onderwerp.
Deel deze pagina