PureTech met distributieketting?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 oktober 2024
Wij zijn op zoek naar een andere auto. Aangezien wij in de zomer op stap gaan met onze caravan is het natuurlijk zaak om hiermee rekening te houden.
Bij het zoeken zijn we gecharmeerd geraakt van de Citroën C4. En bij het bekijken van de gegevens van deze auto rezen er bij mij twijfels toen ik zag dat de Citroen voorzien is van een 1.2 motor.
Los van het feit dat deze auto 1200 kg. mag trekken vraag ik mij nu af of het wel zo verstandig is om met een 1.2 motor met een caravan op stap te gaan naar het zuiden. Wordt zo'n 'lichte' motor niet overmatig belast en gaat dit dan niet ten koste van die motor, vroeg ik mij af.
Onze caravan weegt 1200 kg.
Mijn eerste vraag is dan ook of u hierover een mening heeft, is mijn gevoel juist of maak ik mij onnodig zorgen?
De Puretech 1.2 motor is de laatste jaren veel in het nieuws geweest i.v.m. zijn distributieriem.
Ik heb gelezen dat de riem inmiddels is vervangen en dat vanaf 2023 deze motoren zijn voorzien van een distributieketting.
Mijn tweede vraag is of u weet u of daarmee ook de problemen bij de Puretech echt zijn opgelost?
Hopelijk kunt u onze zoektocht een beetje vergemakkelijken zodat we een verantwoorde keuze kunne maken. Alvast bedankt.
Merk: citroen
Type: C4
Bouwjaar: 2023
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 131
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of de beoogde kandidaat C4 wel geschikt is als caravantrekker en of deze motor inmiddels een distributieketting heeft.
De betreffende auto mag én kan gerust 1200 kg trekken. De opgave van de fabrikant is min of meer óók op basis van wat technisch verantwoord is. En wanneer ik kijk naar de trekeigenschappen dan is dit een verantwoorde trekauto.
Maar de motor is nog altijd de min of meer beruchte PureTech. Dus mét natte distributieriem waar veel om te doen was én is. De distributieketting valt alleen terug te vinden in de Hybrid versie, maar de beoogde kandidaat heeft toch echt een distributieriem die in de olie draait. We zien geen reden om deze riem een betere kwaliteit toe te dichten dan de wat vroegere generatie. Het voornaamste verschil is echter de formeel voorgeschreven vervroegde vervangingstermijn van iedere 100.000 km óf om de 6 jaar. Daarbij komt ook de meer preventieve aandacht voor deze riem, om deze desnoods al eerder te vervangen wanneer bij controle blijkt het einde in zicht te zijn. Een té ver verouderde riem kan immers voor vervelende en prijzige inwendige motorproblemen zorgen.
Resumerend is met 1200 kg aan de trekhaak dit wel een geschikte kandidaat als trekauto. De motorische klachten zijn wat dat betreft niet daaraan gerelateerd. De riem problemen zijn algemeen, dus ook voor auto's die niet eens een trekhaak hebben. De les die echter geleerd is betreft méér preventieve aandacht voor deze riem bij onderhoudswerkzaamheden, en eerder vervangen dan wat bij de oudere generatie werd voorgeschreven. Maar in basis kent deze riem geen specifieke verbeteringen en blijft het een zwakke schakel. Vaker en eerder preventief onderhoud is dan het devies dat toch wel nadrukkelijk in acht genomen worden. Dus het onderhoud strikt volgens fabrieksvoorschriften met vooral ook de juiste oliespecificaties.
Deel deze pagina