Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische actieradius PHEV

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 december 2024

Het betreft een hybride plugin. Accu geheel opgeladen.
Na 35 kilometer geheel leeg. Zou 75 km moeten kunnen.
elektrische modus geeft bij een geheel opgeladen accu 73% aan Is dit een indicatie dat de accu niet meer goed is?

Merk: Lynk en Co
Type: 02
Bouwjaar: 2022

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Lynk & Co.  Volgens de informatie van de fabrikant kan deze auto tot 75 km volledig elektrisch rijden. U komt in de praktijk echter niet verder dan 35 km op een lading. U wilt graag weten of de accu defect is.

Reële prestaties

Verwarming, airco, snelweg, winterse omstandigheden en snel optrekken hebben allemaal een forse invloed op de werkelijke prestaties van een plug-in hybride auto. Eigenlijk geldt dat de prestaties volgens de WLTP-testmethode (100% elektrisch rijden) alleen gehaald kunnen worden door in de zomer rustig in de stad te rijden.

Gebrek

Dat de elektrische prestaties van de plug-in hybrides in de praktijk tegenvallen is helaas een gegeven. Het is vaak lastig om te bewijzen dat een auto niet ‘voldoet’ aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst mocht hebben, als het ‘gebrek’ bestaat uit een lagere actieradius dan geadverteerd.

Conclusie

Ik raad u aan om in overleg met de verkoper de accu op te laten testen. Er zijn diverse aanbieders van een dergelijke test zoals Aviloo en Dekra. Ondanks de omstandigheden die een rol kunnen spelen is het verschil tussen toegezegde prestaties en de praktijk fors.
Als de capaciteit van de batterij te kort schiet, kan het probleem relatief simpel en binnen de garantie worden opgelost.

Als het niet aan de capaciteit van de batterij ligt, zal het minder gemakkelijk zijn om juridisch enige tegemoetkoming af te dwingen. Graag verwijs ik u voor verdere informatie over klachten na aankoop naar onze website.