Kilometerstand bij import auto
Vraag gesteld door H. Duiker op 7 januari 2025
Bij het zoeken naar een goede oaccasion vind ik vaak auto's met een laag kilometrage. Dat trekt de aandacht. Echter bijna in 100% van de gevallen zijn dit importauto's. Betekend dit dat bij importauto's altijd met de kilometerstand is gesjoemeld?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU merkt op dat van de gewenste auto het nagenoeg alléén gaat om import exemplaren. U vraagt of er dan een groot risico is op gemanipuleerde tellerstanden.
Van een auto die afkomstig is vanuit het buitenland is de historie van dit deel van zijn leven vaak niet te achterhalen. Hierdoor kunnen er vragen rijzen over onderhoudshistorie en kilometerstand. Indien deze op een andere manier (bijvoorbeeld door aanwezigheid van een compleet onderhoudsboekje) gecontroleerd kan worden zijn deze zorgen weg genomen. Dus houdt het zeker niet in dat er altijd mee gesjoemeld is maar een zwart-op-wit gegarandeerde tellerstand is er feitelijk niet en zal de RDW over de tellerstand nooit een uitspraak doen of deze wel of niet klopt. Dat is wel een stempel die een importauto altijd wel mee krijgt en kan in een later stadium ook effect hebben op de restwaarde.
Naast Nederland die de kilometerstanden registreert is alléén nog België die een dergelijke registratie ook doet. Dus is een buitenlandse kilometerregistratie alleen mogelijk beschikbaar wanneer het een import auto betreft die een historie heeft in België. Op basis van die Belgische Carpass registratie kan de RDW dan wél een uitspraak doen of de tellerstand logisch of onlogisch is. Helaas bestaat een dergelijk systeem niet in de andere EU-landen waar vanuit import erg populair is. Dus bij een van oorsprong Duitse auto kan op die manier nooit de tellerstand gegarandeerd worden maar kan misschien wel een goed gedocumenteerde onderhoudshistorie dat min of meer garanderen. De RDW blijft er echter bij dat men géén uitspraak doet over de tellerstand en is België dus de positieve uitzondering.
Minstens zo belangrijk bij import is óók het geregistreerde BPM bedrag, zoals vermeld in de voertuiggegevens van de RDW, mits er inmiddels een NL-kenteken aanwezig zijn. Dat zou iets kunnen zeggen over een mogelijk schade verleden of een andere creatieve manier om het restant aan BPM bij import laag te krijgen. Voor meer info daarover, zie deze eerder gestelde vraag met ons antwoord: BPM bij importauto.
Zie ook; Een auto importeren? Dit moet je weten en regelen.