Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betrouwbaarheid VW 1.4 TSI motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 februari 2025

Ik ben benieuwd hoe de 1.4 tsi met 160pk scoort mbt betrouwbaarheid.

Ik zie op het internet verhalen van kettingspanners en hoog olieverbruik. ik ben van plan om een auto aan te schaffen met deze motor en ben benieuwd of ik ergens rekening mee moet houden.

Motorcode zou CAV of CAVD moeten zijn.

Merk: Volkswagen
Type: Golf 6
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 160

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent benieuwd naar de betrouwbaarheid van de VW 1.4 TSI motor in de Golf 6 met 118kW/160 pk. U overweegt de aanschaf van deze motor en leest u zorgelijke berichten over de distributieketting en hoog olieverbruik.

Volgens onze info zou de beoogde Golf de onderstaande motorcode kunnen hebben;

  • CNWA
  • CAVD
  • CTHD

Het is inderdaad zo dat ook van deze generatie een verhoogd olieverbruik op de loer ligt. Wat ons betreft is 1 liter olie op 1000 km de absolute grens en is er dan feitelijk sprake van een gebrek. Een specialist op het gebied van dit soort herstelwerkzaamheden meldt dat CMB, CPWA, CXSA, CXSB, CZCA, CZCC, CZDA, CZDD en CZEA de meest verdachte motorcodes zijn van ná 2011. En tot pakweg 2011 zijn dat de motorcodes BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CAVF, CAVG, CNUB, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTHF, CTHG, CTJA, CTJB, CTJC en CTKA.

Wanneer CAV of CAVD in uw geval de betreffende motorcode is, dan komt deze wel voor in de bovenstaande lijst. Misschien niet helemaal i.c.m. het bouwjaar maar het gaat natuurlijk ook om de productiedatum. Dan is wat mij betreft de motorcode leidend en krijgt de betreffende kandidaat niet het voordeel van de twijfel.

De distributieketting is zeker ook een aandachtspunt. En bij een inmiddels 13 jaar oud exemplaar met wellicht al een redelijk hoge tellerstand, is er per definitie een verhoogd risico op een opgerekte distributieketting. Maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat deze technische aandachtspunten inmiddels al onder handen zijn genomen. Dat zou natuurlijk een gunstig voorteken kunnen zijn, mits de verkoper dat wel concreet kan aantonen middels bijvoorbeeld een onderhoudshistorie. Want de op- en aanmerkingen op internet zijn terechte aandachtspunten en méér dan relevant om een dergelijke koop zorgvuldig te wikken en te wegen.