Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekstroom meten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2025

Afgelopen 2 jaar geen problemen, zondagavond 30 min. gereden, maandag auto dood accu leeg, volgens dealer accu na meting OK. Accu opgeladen en auto opgehaald. Begrijp niet dat de accu opeens leeg was, portieren op slot en alle lichten uit binnen en buiten. Denk zelf aan lekstroom, volgens dealer niet. Accu raakt niet zomaar leeg. Wil zelf met multimeter amperes gaan meten maar wil weten of ik ongestraft de minpool van de accu los kan halen en welke instellingen van de computer dan evt. verloren gaan. Wil zekeringen stuk voor stuk trekken en kijken wat evt. de stroomtrekker is. Vreemd dat de accu opeens leeg was, de auto heeft meerdere keren 3 weken stilgestaan zonder problemen en nu opeens een lege accu. Graag uw advies.

Merk: mazda
Type: cx5
Bouwjaar: 2023
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 121,00 Kw

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of er een lekstroom aanwezig is omdat uw accu leeg was.

Ik ben het met u eens dat er een oorzaak moet zijn geweest voor de lege accu. Het is dan ook heel waarschijnlijk dat er die zondagavond een lekstroom aanwezig is geweest. Maar omdat dit probleem zich tot nu toe slechts 1 keer heeft voorgedaan en de garage geen lekstroom heeft geconstateerd is het maar de vraag of u deze lekstroom wel terug kan traceren.

Maar u kunt de accupool ongestraft losnemen voor een dergelijke meting. Wel moet u hierna wellicht een code invoeren in het multimediasysteem; de anti diefstal code. Het motormanagement zal niet in de war raken door het losnemen van de accu.

U kunt de meter op de ampère-stand zetten en deze tussen de accu en de losse minkabel aansluiten. Vervolgens kunt u diverse zekeringen 1 voor 1 de- en monteren (let op, plaats de zekering na de meting weer terug op de juiste positie) en zo de groep lokaliseren waarin de lekstroom aanwezig is. Ik moet u hier wel bij waarschuwen dat een dergelijke meting lang niet altijd mogelijk is aangezien diverse regeleenheden voorzien zijn van condensatoren die de groep langere tijd van spanning blijven voorzien, ook wanneer de zekering is gedemonteerd.

Een dergelijke meting is dus toegestaan maar zal lang niet altijd helpen om de oorzaak te vinden. Hiervoor is in veel gevallen toch een scoop en aanvullende apparatuur noodzakelijk en bent u dus aangewezen op het garagebedrijf.