Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met snelladen Mazda

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 februari 2025

Hallo,  

Ik heb  een privateleasecontract sinds 30 maanden van een mazda mx30 ev bij mazda lease. In eerste instantie gebruikte ik hem alleen voor woonwerkverkeer en laadde hem iedere avond bij me thuis op. Sinds een aantal maanden gebruik ik hem ook voor langere afstanden en doe dus aan snelladen.

Hij zou in 41 min van 10 naar 80 procent moeten snelladen. Mazda geeft aan snelladen met 54 kw. Dit blijkt dus een farce. Snelladen begint met 55 kw en zakt binnen een paar minuten naar waarden niet hoger dan max 13 kw. Ben hiervoor al 2 keer terug geweest bij de dealer.

Echter deze geeft aan dat de importeur zegt dat het een producteigenschap is en afhankelijk van de buitentemperatuur. Volgens de importeur voldoet de auto aan de eisen en wel dat hij rijdt. Ik vind dit erg kort door de bocht een paard en wagen rijdt ook. Bij snellaadstations zie ik andere autos laden met 100 kw of hoger. Laatst was het 8 graden buitentempetatuur. Heb ik 41 minuten staan te laden voor 9,63 kw. De auto naast me 9,45. Kw in 5 minuten. Op deze manier is langere afstanden rijden een hele onderneming geworden. Pas geleden naar mijn dochter  geweest. 92 Kilometer. Op terugweg snelladen, mijn auto heeft 35 kw: effectief 32 kw. Een terugreis van normaal 1 uur heeft 2.5 uur in beslag genomen. Dit is niet wat voldoet aan mijn verwachtingen en de beloftes die deze lease rechtvaardigen.
Kan ik me beroepen op non-conformiteit?

Merk: Mazda
Type: Mx30 EV
Bouwjaar: Oktober 2022
Brandstof: Electrisch

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of er iets mis is met het snelladen van de Mazda.

Ik ben eigenlijk bang dat u aanloopt tegen een beperking van deze auto, wat meer een eigenschap is dan een defect.

Snelladen is afhankelijk van vele factoren bijvoorbeeld extrerne zoals de buitentemperatuur of de hoeveelheid stroom die er opgeslagen is het accupakket. Maar ook interne zoals de samenstelling van het accupakket, de koeling maar ook bouw van dit pakket.

Mazda geeft aan dat de accu bij snelladen een deze auto verloopt met een maximum van 54kW, maar let op dit betreft een piekvermogen. In de praktijk zal dit laden verlopen in de vorm van een curve; dus een korte tijd het maximale vermogen, dit zal echter snel teruglopen tijdens het laden. Het bedrijf Fastned geeft van vrijwel elke auto goed weer hoe dit snelladen verloopt. Ziet u de laadcurve van de CX30. Er staat dan nog bij: ‘De bovenstaande laadcurve toont het laadgedrag van deze auto wanneer de accu in optimale conditie is (accutemperatuur rond de 30°C). Een koudere (of warmere) accu kan resulteren in aanzienlijk lagere laadsnelheden.’ Dit laat wel zien dat de buitentemperatuur van grote invloed is op het laden.

De laatste jaren zijn er enorme sprongen gemaakt in het snelladen, een laadvermogen van meer dan 150kW is dan ook geen uitzondering meer. Ziet u bijvoorbeeld de laadcurve van een Hyundai Ionic 5.

Indien u toch twijfelt aan de prestaties van de accu kunt u deze uiteraard door een externe de accu laten testen. Een bedrijf wat een goede reputatie heeft is Aviloo, ze bieden een test aan voor deze auto.

Een goede uitleg over conformiteit kunt u vinden op onze pagina: ANWB klachten na aankoop . Dit is natuurlijk alleen van toepassing indien er aantoonbaar een gebrek aanwezig is.