Reparatie ICCU van Hyundai Ioniq 5 duurt erg lang
Vraag gesteld door H.C.A. van Welzenis op 30 januari 2025
Ik heb na 3 jaar rijden met de Hyundai Ioniq 5 (lease via mobilty service) en 76000km de auto al 6 weken bij de dealer staan in afwachting van reparatie ICCU . Er staan al 3 Ioniq 5 daar te wachten op dezelfde reparatie die misschien wel 10weken of meer kan gaan duren. Ik heb begrepen dat bijna al de eerste generatie Ioniq 5 met hetzelfde probleem te maken gaan krijgen en ik wil de mensheid en ANWB leden hiervoor waarschuwen.
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertTot op heden hebben wij weinig vergelijkbare klachten ontvangen met betrekking tot de ICCU bij Hyundai. Wel is hier veel meer informatie over te vinden, in diverse landen is er sprake van een recall. Ziet u bijvoorbeeld: Automotive Dive
Het vervangen van de ICCU is niet heel lastig of tijdrovend maar dan moeten de onderdelen natuurlijk wel leverbaar zijn.
Reacties
G. Vermaat
ANWB-lid, 4 februari 2025
Hier hetzelfde probleem. Ik rijd een ioniq 5 uit 2023 met 72000km. Gisteren geen vermogen meer en melding op het dashboard waarop de auto is afgesleept. De dealer bevestigd dat de ICCU defect is, een inmiddels bekend probleem. Het onderdeel is onder garantie besteld, maar door leveringsproblemen is er geen duidelijkheid over de duur van de reparatie. Ik ben in afwachting van een reactie van de dealer hoe dit passend op te lossen. Ik verwacht dat Hyundai dit met prioriteit oppakt en niet klanten weken of zelfs maanden zonder auto laten zitten. Dit is geen incidenteel geval meer, maar een structureel probleem dat snel en adequaat opgelost moet worden.
Pieter
ANWB Expert, 4 februari 2025
Dank u voor de melding. We gaan Hyundai vragen om een reactie en komen hier zeker op terug.
Pieter
ANWB Expert, 26 februari 2025
Naar aanleiding van bovenstaande vraag en de reacties op dit platform hebben wij van Hyundai Nederland de volgende reactie ontvangen:
Dank voor uw bericht mbt de levering van een nieuwe ICCU-module voor een IONIQ 5. We zijn bekend met het gegeven dat de ICCU-module bij een aantal IONIQ 5-en defect is geraakt. Inmiddels zijn door de producent verbeteringen aangebracht in de module om dit in de toekomst te voorkomen. Helaas is er afgelopen tijd vertraging opgetreden in de levering van dit onderdeel vanwege een brand in de productiefaciliteit van een toeleverancier van de ICCU-module. Hyundai doet er alles aan om dit onderdeel zo snel mogelijk uitgeleverd te krijgen en is in contact met het dealer-netwerk om berijders mobiel te houden en om de overlast tot een minimum te beperken. Ook houden we ons dealernetwerk frequent op de hoogte van de uitlevering van ICCU-modules. Gelukkig zien we op dit moment dat er weer veel ICCU-modules worden uitgeleverd. De Hyundai dealer zal contact met haar klanten opnemen zodra een afspraak tot vervanging van het onderdeel kan worden gemaakt.
Wij vertrouwen erop dat e.e.a. nu spoedig zal worden opgelost.
J.R. Berkhout
ANWB-lid, 7 maart 2025
Ik ben in het bezit van een Ioniq 5 uit 2021, ook bij mij is de ICCU unit defect. Half jan. 2025 bij de garage geweest en een nieuwe besteld. toen werd er aangegeven dat half/ eind maart deze geleverd zou worden. Gisteren gebeld om te vragen of er al een datum bekend was, helaas te horen gekregen dat het pas April gaat worden dat deze geleverd word. Dus spoedige oplossing ??
Pieter
ANWB-Expert, 10 maart 2025
Wij houden een vinger aan de pols in dit dossier.
Een reparatie moet binnen een redelijke termijn worden afgehandeld. Uiteraard kan gediscussieerd worden over de woorden redelijke termijn. Wel kan een extra stok achter de deur wellicht helpen.
Ons stappenplan en modelbrieven zijn te vinden op: ANWB klacht na aankoop
W. Wingleven
ANWB-lid, 11 maart 2025
Ook hier hetzelfde probleem, reactie van de dealer is erg matig, op een vraag aan Hyundai krijg ik dit antwoord:
Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat het vervelend is dat uw IONIQ 5 met een defecte ICCU is uitgevallen en dat er momenteel onduidelijkheid is over de reparatietermijn.
Op dit moment is er wereldwijd een verhoogde vraag naar dit specifieke onderdeel, waardoor de ICCU in backorder staat. De productie is inmiddels weer op gang gekomen en de eerste leveringen vinden mondjesmaat plaats. Helaas kunnen wij geen exacte indicatie geven over wanneer uw auto gerepareerd kan worden, omdat de uitlevering van onderdelen verloopt op basis van langst wachtende eerst.
Wij adviseren u in contact te blijven met uw dealer, aangezien zij u het beste kunnen informeren zodra het onderdeel beschikbaar is en de reparatie kan worden ingepland.
Ik begrijp dat deze situatie niet ideaal is en waardeer uw geduld. Mocht u nog verdere vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Je zou toch verwachten dat bij een onderdeel wat zoveel problemen geeft en waarvan bekend is dat dit waarschijnlijk in een groot deel van de geleverde auto's op dit platform (ook Kia en Genesis) er betere voorbereideing is.