Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verbrande klep Opel Crossland X

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 maart 2025

Nadat de distributieriem is vervangen op 2 januari kreeg ik op 25 januari een motorstoring

Auto begon langzamer te lopen en stopte helemaal op een gegeven moment. Heb de  ANWB pechhulp ingeschakeld, diagnose van de monteur: de compressie was uitgevallen in de motor en kon niet gerepareerd worden op dat moment. Auto is opgetakeld en naar mijn onderhoudsgarage gebracht. Deze hebben de motor open gemaakt en de diagnose gesteld : verbrande klep. Deze is vervolgens gerepareerd: kosten 2725 euro.

Mijn vraag is : wat kan de oorzaak zijn van deze verbrande klep; kan de vervanging van de distributieriem in verband worden gebracht met de verbrande klep, nadat er ongeveer 600 KM mee is gereden.
Auto is van dec. 2019 met een kilometerstand van 90.062 km.

Merk: Opel
Type: Crossland X
Bouwjaar: december 2019
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 1.2 TURBO 130PK START/STOP

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Recent is bij uw Opel de distributieriem vervangen en 600 km later is er sprake van een motorische defect; een verbrande klep. U vraagt of er een verband is met de recent vernieuwde distributieriem.

De betreffende Opel motor is niet zonder kritiek, juist vanwege distributieriem gerelateerde problemen én de eventuele gevolgen daarvan. Zie aanvullend ook onze pagina Problemen PureTech-motoren.

Naast de distributieriem gerelateerde klachten is inwendige motorvervuiling óók een vaker gehoord signaal. Met name de inlaatkanalen van de cilinderkop kunnen op den duur vervuild raken, 'n soort koolaanslag, dat uiteindelijk ook de inlaatkleppen kan bereiken met zelfontbranding of detonatie als mogelijk gevolg. Die vervuilde inlaatkleppen kunnen op den duur zelfs verbranden en lijkt dat nu bij u spijtig genoeg het geval te zijn. Ik wil benadrukken dat dit gezien de leeftijd en kilometerstand eigenlijk gezien moet worden als absurd en buitensporig.

Een direct verband met de vervangen distributieriem lijkt me niet concreet aantoonbaar. Dus een foute montage o.i.d. is wat mij betreft wel uitgesloten. Maar dit huidige gebrek behoort wel tot één van de typische gebreken van deze driecilinder PureTech. Het is dan min of meer toeval dat dit zo kort na de distributie ingreep heeft plaatsgevonden. Wat wél een concreet verwijt kan zijn, of in ieder geval waar u de garage over moet bevragen, is of men de motor toen niet nader heeft onderzocht op inwendige motorvervuiling. Ik weet niet of de betreffende garage ook de dealer is van dit merk, omdat juist de merkdealer alert moet zijn op dit soort onderliggende verschijnselen, om deze tijdig te herkennen en te verhelpen.

Tot slot spreek ik nog mijn welgemeende hoop uit dat uw auto trouw door de Opel dealer is onderhouden én daar aangeschaft. Dan zou u los van de oorzaak ook nog een beroep moeten kunnen doen op non conformiteit. Een dergelijk gebrek hoeft u immers bij deze tellerstand en leeftijd niet te verwachten. Feitelijk voldoet het product niet aan de verwachting wanneer er al zó snel een kostbaar motorisch defect optreedt. Je zou dat binnen 10 gebruiksjaren of bij minder dan 150.000 km niet hoeven te verwachten. Vandaar mijn verwijzing naar ons Stappenplan klachten na aankoop wanneer er inderdaad sprake is van een door de dealer geleverde én onderhouden auto.