Verschil aantal kWh tussen laadpaal en auto
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 maart 2025
Vrijwel steeds is de geladen kWh opgave door de laadpaal (snellader) 5-15 % meer dan je zou kunnen afleiden uit het toegenomen percentage van de accucapaciteit zoals weergegeven in de auto.
Mogelijke verklaringen:
- Onnauwkeurige bepaling acculading capacieit (is moeilijk)
- Warmteontwikkeling tijdens laden
- Starttarief in vorm van extra kWh toeslag
- ???
Komt het geconstateerde verschil vaker voor en heeft u er een verklaring voor?
Het gaat om een Hyundai Ioniq5 77 kWh
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU constateert een verschil tussen de geleverde stroom en hetgeen de auto registreert en vraagt hoe dit kan.
Laadverliezen
Tijdens het laden van een batterij zal er altijd een deel van de energie verloren gaan; dit is stroom welke de laadpaal wel verlaat maar niet opgeslagen wordt in het accupakket van de auto. We spreken dan over laadverliezen, deze energie gaat vooral op in warmte.
We hebben hier onderzoek naar gedaan en dergelijke verliezen kunnen oplopen tot wel 30%. Eigenlijk geldt dat hoe trager het laden verloopt hoe meer energie er verloren gaat. Om laadverliezen zo veel mogelijk te voorkomen is het daarom slim om een zo snel mogelijke manier te verkiezen van laden.
Laadpunt
In uw geval zal dat waarschijnlijk via een laadpunt zijn wat 11kW aanbiedt worden. De eenvoudige thuislader heeft dus ook nog eens als nadeel dat behalve de trage werking er ook meer laadverliezen zijn.
Het starttarief zal altijd los op de factuur vermeld zijn. Het is niet waarschijnlijk dat er een deel van de startkosten verwerkt zijn in de prijs per kWh.
Ziet u onze pagina speciaal over dit onderwerp: ANWB Laadverliezen.