VW Golf 1.2 TSI verstandige koop?
Vraag gesteld door S.J. Wattimena op 23 februari 2025
Mijn vraag is welke problemen de 1.2 tsi motorcode cjz hebben. Ik heb gelezen dat deze geen distributieketting meer heeft maar een riem dus mag aannemen dat de distributieketting probleem dan verleden tijd is of heeft de nieuwe type motor andere nieuwe problemen?
Zit te overwegen om een golf variant uit 2014 1.2tsi met nap km162000 tekopen voor €8000.. mijn vraag is of het verstandig is kwa problemen of eventule reperatie kosten die al bekent staan bij dit soort modellen/motoren.
Merk: Vw
Type: Golf variant
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 1.2 tsi 105pk
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe betreffende Golf is inderdaad niet voorzien van een distributieketting. U vraagt of het daarom een verstandige koop is óf dat er toch andere problemen zijn die u kunt verwachten.
Dat is wel een lastige uitdaging om daar iets zinnigs over te zeggen. De auto heeft een leeftijd en kilometerstand waar gevorderde slijtage of defecten natuurlijk best aan de orde kunnen zijn. Vandaar dat 1 jaar Bovag garantie wel altijd een aanbeveling is om juist onaangename financiële verrassingen te voorkomen. En gezien de genoemde motorcode is er zeker een potentieel risico op het gebied van hoog olieverbruik. Dit is één van de genoemde motorcodes die bij een té hoog olieverbruik tegen een fikse reparatie aanloopt en dat o.a. nieuwe zuigerveren dit moeten tegengaan. En of een motor een flinke hoeveelheid olie consumeert kan je niet zomaar constateren en zal dat tijdens het gebruik moeten uitwijzen.
Overigens kent de distributieriem van deze auto géén hele specifiek voorgeschreven vervangingstermijn. Maar mocht u serieus overwegen dit exemplaar aan te schaffen, dan is het een aanbeveling deze bij de koop te bedingen. Tenzij er recent een nieuw exemplaar opgegaan is. En zoals gemeld speelt u met 1 jaar Bovag garantie wat meer op safe. Om de simpele reden dat een auto van 11 jaar en met meer dan 160.000 km best inmiddels wat overmatige slijtage en defecten kan laten zijn. En zeker ook wat het betreft het potentiële risico op fors olieverbruik.