Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat zijn de gevolgen van wisselen tussen HVO100 en B7 diesel

Vraag gesteld door A.J. Bunt op 28 januari 2025

Vanuit eigen interesse en mijn werk in duurzame mobiliteit bij een gemeente ben ik op zoek naar inzicht in de effecten van regelmatig wisselen tussen HVO100 en B7-diesel in voertuigen zoals auto’s, busjes en vrachtwagens.

Na eigen onderzoek kom ik tot de volgende conclusie, en ik ben benieuwd of dit klopt:

- Moderne dieselvoertuigen kunnen zich doorgaans goed aanpassen aan de verschillen tussen HVO100 en B7.
- HVO100 verbrandt schoner en kan eerder opgebouwde vervuiling losmaken, waardoor brandstoffilters mogelijk sneller verstopt raken. Dit zou kunnen leiden tot extra onderhoud in de beginfase.
- B7 heeft betere smerende eigenschappen, wat vooral bij oudere voertuigen gunstig kan zijn voor onderdelen zoals brandstofpompen en injectoren.

Daarnaast heb ik een zijvraag over benzinevoertuigen:

- Wisselen tussen E5 en E10 lijkt technisch gezien schadelijker te zijn dan wisselen tussen HVO100 en B7, vanwege de ethanol in E10 die mogelijk rubbers aantast en water aantrekt.
- Ik wissel zelf af en toe tussen E5 en E10 zonder erbij stil te staan. Is dat een reëel zorgpunt, of valt het effect in de praktijk mee?

Ik ben erg benieuwd naar jullie expertise en hoor graag of deze conclusies kloppen.

Alvast bedankt!

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over HVO100 en andere bio brandstoffen, en het wisselen hiertussen.

Ik zal uw vragen stapsgewijs zo volledig mogelijk beantwoorden. Indien er nog vragen zijn hoor ik deze uiteraard graag en help u zo volledig mogelijk.

Uw eerste vraag over het aanpassingsvermogen wanneer HVO100 en B7 wordt gebruikt is redelijk eenvoudig: voertuigen die geschikt zijn voor gebruik van HVO100 kunnen afwisselend ook normale B7 diesel gebruiken. Het motormanagement heeft geen problemen met een verschil of mengsel van deze twee brandstoffen.
U zegt dat B7 betere smerende eigenschappen heeft. Wanneer voertuigen zijn vrijgegeven voor gebruik van HVO100 hoeft u hier geen rekening mee te houden. De ANWB adviseert alleen HVO100 te gebruiken wanneer de autofabrikant deze mogelijkheid ook voorschrijft. Ik wil u graag wijzen op een eerder antwoord van mij op dit platform: kan ik met mijn Avensis HVO100 tanken? 

Veel meer over het gebruik van dieselbrandstof kunt u lezen op onze pagina hierover.
  
Nu uw vragen over gebruik van de benzine varianten E5 en E10:
Eigenlijk kan er straffeloos gevarieerd worden tussen deze brandstoffen. Het grote verschil is de hoeveelheid bio-ethanol. Bij E5 is dit maximaal 5%, in het geval van E10 maximaal 10%. Wederom de waarschuwing; gebruik E10 alleen als de autofabrikant hier goedkeur voor heeft gegeven. Bij vrijwel alle moderne auto’s is gebruik van E10 geen probleem, ziet u voor toepassing hiervan E10check.

Veel meer over het gebruik van benzine kunt u lezen op onze pagina hierover.

Heb ik hiermee al uw vragen beantwoord?