Fietsaccu defect, net buiten de garantie
Vraag gesteld door A. Duivestein op 20 juni 2024
Hallo, ik heb ong twee jaar geleden een nieuwe accu voor mijn sparta fiets gekocht van 700€ , deze is na precies twee jaar en een paar weken stuk gegaan. Naar de dealer gebracht hij is opgestuurd , nadat de dealer dit eerst was vergeten, en idd bleek dat ie stuk was. Nu zijn wij mooi weer fietsers, in de winter liggen de accu’s binnen en als er totaal 100 km mee gefietst is dan is dat veel. Nu wil Sparta uit coulance een nieuwe geven maar dan moet ik wel zelf de helft betalen, de dealer zegt helemaal niets toe. Heb ik nog ergens recht op of is dit een gevalletje van dikke pech?
Antwoord van Wouter
ANWB ExpertU vraagt wat uw rechten zijn nu uw e-bike accu net buiten de garantie periode defect is gegaan.
Hieronder licht ik mijn antwoord toe:
Mijn collega heeft in het verleden een uitgebreid antwoord geschreven, welke nog van toepassing is. Garantie op garantie e-bike accu (anwb.nl)
De conclusie is dat de fabrikant buiten de garantie periode geen verplichtingen meer heeft. Tenzij u met bewijzen aan kunt tonen dat de aangeschafte accu vanaf het eerste gebruik al problemen vertoonde. Dan komt u uit op ‘non conformiteit’ en wordt er vaak coulance gegeven. Dit is in uw geval al toegepast door 50% te vergoeden.
Mogelijk is het artikel over Levensduur fietsaccu verlengen | ANWB interessant voor u. En ook hier is het raadzaam om altijd de instructie van de fabrikant te lezen. Zeker wanneer accu’s in winterperiode nauwelijks gebruikt worden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.