Geen Garantie door Mitsubishi na 25.400km bij slippende koppeling.
Vraag gesteld door Henk de Groot op 17 januari 2017
Mitsubishi ASX handgeschakeld afgeleverd juni 2015, met 2 jaar fabrieksgarantie.
Motor : 1.6 mivec benzinemotor 1590cc 86kw met hydraulisch bediende koppeling.
Alle voorgeschreven onderhoudsbeurten werden dealer uitgevoerd.
Omdat de auto steeds slechter optrok en we ook brandlucht roken advies van een monteur gevraagd. Ook ging het in de achteruit schakelen moeilijk. Deze constateerde een slippende koppeling.
Wel viel het hem op dat de drukpen in ruststand erg ver uit de hydraulische cilinder kwam. Deze pen drukt tegen de koppelingshefboom. De gemeten afstand tussen de cilinder en hefboom was 31mm. ( dus de uitstekende lengte van de drukpen)
Bij demontage bij de Mitsubishi dealer bleek de koppelingsplaat versleten.
De importeur wees de garantieclaim van de dealer af, dit omdat het een slijtage onderdeel is.Als oorzaak werd een verkeerd gebruik genoemd.
Ik rij al vele jaren maar dit is me nog nooit overkomen.
Ik heb toen een rijschoolhouder gevraagd om met mijn rijgedrag te beoordelen.
Deze verklaarde dat ik prima koppelde en schakelde.
Na de reparatie bleek bovengenoemde pen nog 16mm in ruststand uit de cilinder te steken en is met lichte druk met de hand naar binnen te drukken.
Bij een versleten koppeling zou de uitstekende lengte ven de pen toch minder dan 19mm moeten zijn?
Kan ook lucht in het hydraulische systeem een oorzaak zijn??
De drukgroep en vliegwiel is niet blauw gekleurd door warmte.
Ook is het opmerkelijk dat de importeur zonder de drukgroep te testen de claim vanaf de foto afwijst. Ik heb nog alle vervangen onderdelen in mijn bezit.
Waar zou ik deze kunnen laten testen op gebreken?
Kunt u mij ook advies geven hoe ik bij de importeur een onderbouwd bezwaar kan maken. Is er ook een andere geschillen commissie?
Ik heb echter geen rechtsbijstand verzekering.
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een auto gekocht waarbij inmiddels een reparatie is uitgevoerd. De koppelingsplaat was versleten. Garantie wordt echter afgewezen.
Als u garantie heeft bepalen de garantievoorwaarden welke reparatie onder deze garantie valt. Ook de onderdelen worden in de garantie aangegeven. Normale gebruiksslijtage wordt doorgaans uitgesloten. In uw geval wordt aangegeven dat er sprake zou zijn van verkeerd gebruik.
Als er meerdere oorzaken kunnen zijn voor deze slijtage dan kan niet zonder meer worden gesteld dat u de schade zelf heeft veroorzaakt. Dat moet wel zonder twijfel vast komen te staan. Is dat niet het geval dan zal er onder garantie hersteld moeten worden.
Bent u het niet eens met het standpunt van de verkoper dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. U kunt daar niet terecht met claims op grond van de fabrieksgarantie. Wel kunt u terecht bij de Geschillencommissie nop grond van de wet.
In de wet wordt aangegeven dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.
Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.
In uw geval betreft het een auto van 2jaar oud. Daarbij kunt u aangeven dat u bij normaal gebruik dit gebrek niet hoefde te verwachten. U zou de verkoper aan kunnen spreken.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na koop
Deel deze pagina