Hoe krijg ik mijn geld terug na aankoop van een auto met steeds ernstige gebreken ( ik ben bovag verzekerd )
Vraag gesteld door Matthias van Onselen op 12 maart 2015
Beste Expert,
Ik heb vorig jaar in augustus een Toyota RAV 4 uit 2003 gekocht. Het gaat om een grijs kenteken dat ik ook privé rijd met destijds 203.000 km op de teller waar ik 5750,- euro voor heb betaald.
Vanaf het moment dat ik die auto heb gekocht zijn er problemen in de elektra motor waardoor die van uit het niets in de noodloop schiet en dus stil valt.
Dat is meerdere keren gebeurd ( 5 keer weggesleept en ongeveer 10 keer langs de kant van de weg gestaan ) Iedere keer kreeg ik een vervangende auto en stond mijn auto soms maanden bij een diesel specialist in Rotterdam waar mijn dealer de auto naar toe bracht.
Maar dan kreeg ik de auto weer terug en na een paar weken of een maand stond ik weer langs de kant van de weg.
Nu was ik vlak voor het nieuwe jaar na 5 keer te zijn weggesleept er helemaal klaar mee en heb ik mijn dealer verteld dat ik nooit meer met deze auto de weg op ga. Hij zou voor mij een andere auto zoeken en in de tussentijd ( 2 maanden ) heb ik in een tijdelijk vervangende auto gereden.
Na 2 maanden belde ik om te vragen of er via inruiling een vervangende auto te koop was. Ik mocht dan een vervangende auto krijgen mits ik de mijne zou inruilen en 1000.- euro bij zou betalen.
Maar door mijn financiële situatie kan ik me die 1000,- euro niet veroorloven waardoor ik een groot gedeelte van mijn geld terug wil zodat ik een andere auto kan kopen wat ik ondertussen heb gedaan omdat ik hem voor mijn werk dringend nodig heb ).
Nu wil ik voor mijn Toyota ( die in feite nooit naar behoren gereden heeft ) 5000,- euro terug en dat is inclusief een tweedehands winterbanden set ter waarde van 500,- euro die ik er later bij heb gekocht.
Maar mijn dealer verteld mij steeds dat hij die auto alleen nog aan een paar Oostblokkers kan verkopen die er maar 2500/3000 euro voor geven.
Zelf heeft die er ondertussen 3500,- euro aan reparaties aan overgehouden en wil die auto natuurlijk kwijt en daarbij houdt hij mij al weken aan het lijntje met een eventuele betere deal die hij kan maken met een Bulgaar of Roemeen.
Nu wil ik gewoon mijn geld terug. Ik heb ooit 3 maanden Bovag garantie gehad en toen later nog is er voor 600,- euro een jaar Bovag garantie extra bij gekocht zodat ik helemaal geen boodschap heb aan wat hij voor die auto nog krijgt.
Naar mijn idee heeft hij mij een auto verkocht die van het begin af aan nooit naar behoren gereden heeft en ik heb de afgelopen 7 maanden langer in leen auto's gereden dans in mijn Toyota.
Dus ik wil gewoon mijn geld terug of in ieder geval een overgroot gedeelte.
Beste expert wat denkt u dat ik juridisch gezien kan doen en wat denkt u dat de geschillencommissie hier over zal besluiten? Kan ik als weer bel hem nu dwingend vragen nu tot teruggave van mijn betaling voor deze auto?
Ik word nu al 7 maanden aan het lijntje gehouden door de (erkende)dealer en na alle ellende die ik heb meegemaakt met deze auto ben ik er nu helemaal klaar mee temeer omdat ik een andere auto heb gekocht en daarvoor geld heb moeten lenen.
Met vriendelijke groet
Matthias van Onselen
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een auto gekocht die vanaf het begin een probleem heeft. De verkoper heeft dit probleem tot op heden niet kunnen oplossen. U heeft bij de koop 3 maanden garantie afgesproken. Ik ga er dan ook van uit dat de reparaties tot op heden kosteloos zijn geweest.
Indien u als consument een auto koopt mag u daarvan redelijke verwachtingen hebben. In ieder geval moet de auto geschikt zijn voor normaal gebruik. De verwachtingen worden wel beïnvloed door onder meer bouwjaar, kilometerstand,onderhoud en het gebrek zelf. In uw geval betreft het een gebrek dat het rijden zeker beïnvloed. U heeft de garage al meerdere malen de gelegenheid gegeven om het probleem op te lossen. Dat is niet gelukt. U kunt dan ook inderdaad aangeven dat de garage de auto terug dient te nemen. Wel is het zo dat er voor de door u gereden kilometers een vergoeding kan worden gevraagd. Deze vergoeding moet wel redelijk zijn aangezien u de auto gedwongen door een onoplosbaar gebrek inruild. Ik verwijs u voor de te nemen stappen richting de garage naar het stappenplan zoals dat is weergegeven op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud. Komt u er niet uit met de garage dan raad ik u aan deze klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (www.degeschillencommissie.nl).
Deel deze pagina