Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met auto net na verlopen garantie

Vraag gesteld door JPE op 3 maart 2015

Geachte heer/mevrouw,

Sinds 15 januari 2015 is de fabrieksgarantie op mijn seat verlopen. Nu is vorige week de aircocompressor spontaan afgebroken (net buiten garantie dus). Een mankement wat normaal gesproken onder de garantie valt en iets wat niet na vier jaar al mag gebeuren. Ruim 800 euro incl. Ik ben van mening dat Seat of de importeur hier wel soepel mee om mag gaan, aangezien de garantie net verlopen is. De auto is altijd goed onderhouden en ondanks ook nog bij seat gerepareerd voor een ander defect. Seat zegt echter dat de auto voor onderhoud bij de kwikfit is geweest en dat ik dat bij hen had moeten doen, derhalve geen coulance. Ik ben het hier niet mee eens en wil het er niet bij laten zitten. Wat is jullie advies hierin?

Vriendelijke groet,

JP

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Ondanks dat de fabrieksgarantie in het onderhavige geval verstreken is, maakt nog niet dat u als consument rechteloos bent! Afhankelijk van onder andere de oorzaak van het defect, de redelijke verwachting van het desbetreffende onderdeel (levensduur) en de mate van regulier onderhoud, zou u zich bij de verkoper in beginsel kunnen beroepen op `een soort van wettelijke garantie` (ofwel: conformiteit art 7:17 BW e.v.).

Voor meer informatie over conformiteit en voor onze stappenplan, verwijs ik u graag door naar onze site: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop