Hoe kun je als koper non-conformiteit bewijzen bij een auto van vijf jaar oud met 72.000km op de teller? De motor is onherstelbaar kapot!
Vraag gesteld door Theu op 1 september 2016
We hebben een Ford Mondeo met een kapotte EcoBoost motor. De auto is vijf jaar oud en heeft 72000km gelopen. Hij is voor de rest in perfecte staat.
De onderhousbeurten zijn op tijd bij de Fordgarage in Weert gedaan.
Zowel Ford Weert als Ford Nederland geven niet thuis als we een beroep doen op coulance.
Inmiddels zijn we via de Rechtsbijstand te weten gekomen dat we de verkoper moeten aanspreken, Vaartland in Helmond. We zullen als koper moeten aantonen dat de motor al gebreken vertoonde ten tijde van de aankoop. We moeten ons dus beroepen op non- conformiteit. Dit lijkt ons een moeilijke zaak. Als we bij aankoop een vermoeden hadden gehad dat de motor niet deugde, waren we niet tot aankoop overgegaan. Een camera onderzoek van de motor bij aankoop lijkt ons geen gebruikelijke zaak. Hoe kunnen we non- conformiteit bewijzen? Als dit niet te bewijzen is, moeten we dan maar gewoon accepteren dat na vijf jaar de motor van onze Ford het begeeft en we genoodzaakt zijn om behoorlijke kosten te maken. Ook Vaartland trekt zich nergens iets van aan.
Wat ons nog het meest verbaast is dat Ford dit niet als een erezaak beschouwt en ons tegemoet komt.
Heeft het zin om ook nog geld uit te geven aan een expertiseonderzoek of is de kans op succes klein?
Graag zien wij een reactie tegemoet,
Theu
Antwoord van David
ANWB ExpertU heeft een Ford Mondeo van 5 jaar oud met een kilometerstand van 72.000. De EcoBoost motor is defect en u heeft contact opgenomen met de rechtsbijstandsverzekering. Zij geven aan dat u de verkoper dient aan te spreken op grond van non-conformiteit.
Een expertise kan inderdaad uitwijzen dat het gebrek niet het gevolg is van verkeerd eigen gebruik. De Geschillencommissie Voertuigen of uw rechtsbijstandsverzekering kan een expert inschakelen.
Ford Nederland is juridisch gezien geen partij in deze, omdat u een overeenkomst heeft gesloten met de verkoper. Die spreekt u in het geval van non-conformiteit dan ook aan.
Ik raad u dan ook aan het advies op te volgen van uw rechtsbijstandsverzekering en te beginnen met het aanschrijven van de verkoper. U kunt hiervoor ons stappenplan gebruiken.
Meer lezen over klachten na aankoop.
Deel deze pagina