Garantie op de motor van de auto
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 maart 2019
Ik ben in het bezit van een nieuw gekochte Peugeot 308, eerste eigenaar dus. Kenteken staat op november 2014, nieuw gekocht in febr. 2015. De auto heeft inmiddels ruim 60.000 km probleemloos gereden. Afgelopen 14 febr, heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Nu kreeg ik gisteren het signaal STOP op het dashboard. Auto stopgezet , opnieuw gestart en na kleine 2 km geparkeerd. Dag later, 13 maart, de dealer gebeld met dit verhaal. Deze vroeg of ik de auto naar de garage kon brengen om deze door te meten. Het blijkt waarschijnlijk een probleem in de motor te zijn met de oliedruk. Kosten worden geraamd op €1500. Definitieve diagnose moet nog gesteld worden. De motor wordt door ANWB in de occasion reviews als zeer betrouwbaar bestempeld die vele km's mee kan. Deze niet dus.
Mijn vragen:
1) de garantie periode is voorbij, kan ik een beroep doen op Conformiteit/non-conformiteit zoals ik bij veel vragen zie.
2) is betaling van de reparatie gelijktijdig een akkoord op de reparatie en afzien van garantie (Conformiteit etc!)
3) als ik in afwachting van oplossing geschil niet wil betalen, kan garage de auto dan vasthouden?
4) kan ANWB /wegenwacht verder iets betekenen hierin?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertDe motor van uw Peugeot 308 (nov 2014/61.000 km) vertoont een storing. De dealer heeft nog geen diagnose gesteld, doch raamt de kosten op circa € 1.500,-. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
(1) Wettelijke garantie
Zolang onduidelijk bestaat over de oorzaak van het gebrek, kan ik niet oordelen of u in desbetreffend geval zich met succes kan beroepen op non-conformiteit (art 7:17 BW).
Wanneer duidelijkheid bestaat over het gebrek, dan pas kan geoordeeld worden of het een gebrek is, welke u op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs niet had behoeven te wachten van een relatief jonge auto met een lage kilometrage, etc.
Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit is het essentieel dat u de verkoper in de gelegenheid stelt tot herstel. De herstelkosten komen vervolgens geheel en al voor rekening en risico van de verkoper, aldus art 7:21 lid 2 BW.
(2) Betaling onder protest
Indien u er met de verkoper niet uitkomt ter zake de herstelkosten, dan zou u ervoor kunnen kiezen de factuur onder protest of onder voorbehoud van alle rechten te voldoen (laten vermelden op factuur of vermelden bij omschrijving bij betaling via uw bank). Indien u de factuur niet onder protest of voorbehoud zou betalen, geeft u er zo blijk van akkoord te zijn met de verschuldigdheid van het factuurbedrag.
(3) Recht van retentie
wanneer u de factuur (onder protest) niet zou voldoen, dan kan de verkoper zich beroepen op het recht van retentie, hetgeen betekent, dat de verkoper de auto achter mag houden, tot dat u de gehele factuur voldaan heeft.
(4) Hulp ANWB Wegenwacht
Wanneer u verzekerd bent voor de pechhulp van de ANWB Wegenwacht, dan kunt u louter bij pech hier een beroep op doen. Wel kunt u gebruik maken van de technische expertise van de ANWB via dit Experts platform (auto).
Rechtsbijstand
Mocht de verkoper stellen dat er geen sprake is van een eigen gebrek van de motor, stel dan duidelijk dat er gewacht dient te worden met herstel. Vervolgens kunt u via uw eventuele rechtsbijstand een onafhankelijk technische expertise kunnen laten uitvoeren (kosten vallen doorgaans onder de dekking van de rechtsbijstandverzekering).
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina