Veelgestelde vragen
Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over ANWB Autoverhuur.
Algemeen
Sunny Cars heeft zelf geen auto's in bezit, maar werkt samen met de grote internationale autoverhuurders én lokaal kwalitatief hoogstaande verhuurders. Elke verhuurpartner heeft eigen voorwaarden, maar Sunny Cars zorgt ervoor dat je altijd optimaal verzekerd bent volgens de Sunny Cars voorwaarden. Het maakt dus niet uit bij welke partner je huurauto wordt geboekt.
Alle verzekeringen die je nodig hebt tijdens de autohuur zijn inbegrepen, zoals een standaard extra WA-verzekering, een schadeverzekering en een diefstalverzekering. Ook eventuele schade aan glas, banden, bodem of dak zijn gedekt. Daarnaast is het eigen risico vaak door Sunny Cars al vooraf afgekocht. Is dat niet het geval? Geen zorgen. Bij schade aan de huurauto schiet je het eigen risico eerst voor en daarna wordt het zo spoedig mogelijk door Sunny Cars op je bankrekening teruggestort. Bovendien geniet je van een ongelimiteerd aantal kilometers, want ook die zijn inclusief.
Als ANWB-lid profiteer je van € 10,- korting op je boeking wanneer je kiest voor de Fastlane service of de service Jonge Huurauto. Met de Fastlane service heb je een aparte balie en ligt het huurcontract al ingevuld voor je klaar. Met de service Jonge Huurauto ontvang je een huurauto die minder dan 1 jaar oud is of met minder dan 25.000 km op de teller.
Via het filtermenu kun je zien of de Fastlane/Jonge Huurauto service beschikbaar is op jouw bestemming. Vink deze optie aan en je ziet het aanbod huurauto’s waarbij deze service is inbegrepen in de huursom. De € 10,- korting die je als ANWB-lid ontvangt, wordt ook gelijk van het totaalbedrag afgehaald.
Dat kan! Een creditcard is normaal gesproken verplicht, maar niet iedereen heeft een creditcard en het zou natuurlijk jammer zijn als je dan geen auto kunt huren. Daarom bieden we bij onze partner Sunny Cars een manier om toch een auto te kunnen huren. Dit kan via de unieke Geen Waarborg service. Daarmee staat Sunny Cars voor jou garant. Je hoeft ter plaatse dus helemaal geen borg te betalen! Via het filtermenu Services kun je eenvoudig de huurauto’s selecteren waarbij de Geen Waarborg service is inbegrepen.
Let op: Er zijn ook huurauto’s met een waarborg van € 0,-. In dat geval heb je bij het ophalen wel een creditcard nodig op naam van de hoofdbestuurder. Dit is namelijk niet hetzelfde als de Geen Waarborg service.
Een creditcard is verplicht om de waarborg voor de huurauto mee te voldoen. Deze creditcard moet op naam staan van de hoofdbestuurder. Op deze manier heeft de lokale autoverhuurder een extra garantie over de identiteit van de autohuurder. De waarborg is voor de lokale wagenparkaanbieder een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Het is overigens wel mogelijk om de huurauto te betalen met andermans creditcard.
Tip: zorg dat je genoeg bestedingsruimte hebt voor de waarborg die wordt geïncasseerd of gereserveerd. Tijdens het zoeken naar de geschikte huurauto vindt je de hoogte van de waarborg terug in de huurvoorwaarden. Deze kan verschillen per huurauto.
Ja. Over het algemeen hanteren we een minimale leeftijdgrens van 25 jaar voor het huren van een auto, maar dat kan verschillen per bestemming en zelfs per categorie. Daarnaast is de eis dat je minimaal 1 jaar (soms 2 jaar) in het bezit bent van een geldig rijbewijs. Op verschillende bestemmingen geldt ook een maximumleeftijd voor autohuur. Dit heeft, net als de minimumleeftijd, te maken met de verzekeringsvoorwaarden van de lokale wagenparkaanbieder. Hier kunnen wij dus niet van afwijken. Bekijk de huurvoorwaarden van de door jou gewenste huurauto om precies te weten wat de regels zijn voor die specifieke auto.
Ja. Een extra bestuurder is niet standaard inbegrepen bij de all-in autohuur. Je kunt een reisgenoot op het huurcontract bijschrijven door deze bij te boeken. Uiteraard moet de extra bestuurder voldoen aan de minimum- of maximumleeftijd voor de huurauto. Er zijn twee opties om een extra bestuurder toe te voegen. De eerste optie is via de ‘Extra bestuurder service’, via het filtermenu zie je direct bij welke huurauto’s deze service in de prijs is inbegrepen. Je hoeft dan ter plaatse niets meer te betalen. Bij het ophalen van de huurauto geef je de naam van de extra bestuurder door en die moet zijn rijbewijs dan laten zien. De tweede optie is om de extra bestuurder ter plaatse te regelen en te betalen. Het is dan niet nodig om dit van tevoren door te geven of bij te boeken. De kosten voor één of meer extra bestuurders vind je terug in de specifieke voorwaarden en deze voldoe je dus pas ter plaatse wanneer je de huurovereenkomst ondertekent.
Huurauto aanvragen
We werken met vaste tarieven per dag, voor een weekend en voor een week. Deze worden als volgt bepaald:
- Dagtarief: het dagtarief is van toepassing voor elke 24 uur dat je een auto huurt op de volgende dagen: maandag vanaf 09:00 uur tot vrijdag 09:00 uur.
- Weekend: het weekend tarief is van toepassing voor elke 24 uur dat je een auto huurt op de volgende dagen: vrijdag vanaf 09:00 uur tot en met dinsdag 09:00 uur (geldt enkel als de startdatum van de huurovereenkomst start op een vrijdag, zaterdag of zondag en bij een minimum van twee dagen.)
- Weektarief: het weektarief is van toepassing zodra een huurauto vijf dagen van 24 uur achtereen wordt gehuurd.
We hanteren een minimale leeftijdgrens van 21 jaar voor het huren van een auto. De minimum leeftijd van 21 jaar is van toepassing op alle bestuurders. We hanteren deze leeftijd vanwege het oplopen van de verzekeringskosten bij jonge bestuurders. Hierdoor zijn we niet meer in staat dezelfde voordelen te bieden voor een vaste lage prijs.
Nadat je de geschikte huurauto hebt gevonden, voltooi je de reservering. Tijdens het online reserveren kun je aangeven hoe je wilt betalen (bijvoorbeeld via iDEAL of met creditcard). Nadat de reservering door Sunny Cars is bevestigd, ontvang je een betaalverzoek en voldoe je de volledige huursom. Nadat de betaling is ontvangen, krijg je per e-mail van Sunny Cars de voucher; het bewijs om de huurauto mee op te halen. Het is niet mogelijk om de huurauto pas ter plaatse te betalen.
Ja. Niet alleen heb je een optietermijn van 14 dagen, maar je kunt je reservering tot huuraanvang ook nog gratis aanpassen, mits dit binnen de mogelijkheden van de autoverhuurder ligt. Bij Sunny Cars kun je jouw reservering gemakkelijk wijzigen door per e-mail jouw wensen door te geven. Stuur een mailtje naar reservation@sunnycars.nl, vermeld je reserveringsnummer en geef aan wat je wilt wijzigen.
Wil je jouw reservering annuleren? Met de Flexservice worden de reguliere annuleringskosten niet in rekening gebracht wanneer je je huurauto tot 1 uur voor huuraanvang annuleert. Op iedere autohuurreservering in 2022 zit de Flexservice gratis inbegrepen. Je kunt je reservering eenvoudig zelf annuleren. In je bevestigingsmail en ook in de mail waarin je je voucher vindt, staat een link naar jouw persoonlijke My Booking of My Sunny omgeving. Als je daarop klikt kun je zelf annuleren.
Sunny Cars heeft directe lijnen met de lokale- en internationale autoverhuurders ter wereld. De huurauto haal je op bij een autoleverancier op je vakantiebestemming. Op je voucher staat wie deze leverancier precies is en waar je moet zijn om de huurauto op te halen. Heb je gekozen voor een adresaflevering? Dan wordt je huurauto op een afgesproken dag en tijdstip afgeleverd bij jouw accommodatie. Geef tijdens het reserveren aan of je hier gebruik van wil maken. Kijk in de voorwaarden voor de mogelijkheden.
Bij Sunny Cars draai je niet op voor de kosten van het eigen risico. Dit is waar mogelijk al afgekocht door Sunny Cars. Mocht je schade hebben gemaakt, dan betaalt Sunny Cars het eigen risico aan je terug. In sommige landen dien je ter plaatse het eigen risicobedrag voor te schieten. Bij thuiskomst kun je dit declareren bij Sunny Cars en betalen zij het volledige bedrag zo snel mogelijk terug op basis van ‘terugbetaling van eigen risico ’. Zie hiervoor de link op de voucher.
In Duitsland en de Alpenlanden is het bij winterse omstandigheden verplicht om banden met wintereigenschappen te gebruiken. All-seasonbanden vallen hier ook onder. Deze zijn herkenbaar aan het Alpine- of sneeuwvloksymbool.
ANWB hanteert een zorgvuldig selectieproces van partners, waarbij aansluiting bij ANVR en SGR een belangrijk criterium is, maar geen vereiste. ANWB adviseert om voorafgaand aan het boeken bij de partner na te gaan welke voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst. Let op: waar de auto wordt opgehaald is bepalend of er winterbanden verplicht zijn en dus onder de auto zitten.
In Nederland is het niet verplicht om op winterbanden te rijden. Vandaar dat de meeste autoverhuurbedrijven de auto's niet met winterbanden leveren in de winter, tenzij je het kan aanvragen. Dit is dan waarschijnlijk wel tegen een betaling. Ga je de grens over, houd dan rekening met de regels van een ander land.
Tijdens het huren
Op je voucher staat altijd vermeld waar de huurauto ingeleverd moet worden aan het einde van de huurperiode. Wanneer de huurauto is gehuurd bij een kantoor op de luchthaven, zal hij daar in de meeste gevallen ook weer ingeleverd moeten worden. Wanneer gekozen is voor One-Way, kan de huurauto op een andere locatie worden ingeleverd dan waar de huurauto is opgehaald. Kijk altijd op de voucher onder ‘inleveren’, daar kun je alle informatie vinden.
De huurauto kan niet later ingeleverd worden dan op de voucher vermeld staat. De huurauto is waarschijnlijk weer nodig voor een volgende huurperiode. Aan het te laat inleveren van de huurauto hangt een boete voor het niet nakomen van een afspraak. Wil je de autohuur verlengen? Bel dan ruim van tevoren met de autohuurexperts van Sunny Cars, dan kunnen zij kijken of je de auto wat langer kunt huren.
Dit kan gebeuren. Mocht je vlucht vertraging hebben of er speelt iets anders waardoor je de auto niet op tijd kunt ophalen, dan kun je hiervoor het noodnummer van Sunny Cars bellen. Zij kunnen dan de lokale wagenparkaanbieder informeren over het nieuwe ophaalmoment.
Dat kan, maar het eerder inleveren van de huurauto is zonde. Mocht je de auto voor het einde van de huurperiode inleveren dan worden de ongebruikte huurdagen of overgebleven dagdelen helaas niet vergoed.
Als je de inlevertijd al aangeeft tijdens het reserveren, toont Sunny Cars alleen opties van kantoren waarbij dit kan. Vaak is dit door middel van een drop off box of keybox. De sleutels doe je in een brievenbus en je bent klaar om te gaan. Is er geen box aanwezig? Dan is speciaal iemand aanwezig om de sleutel in ontvangst te nemen. Hier zijn extra kosten aan verbonden die al getoond worden tijdens het reserveren.
Meestal is 1 extra bestuurder inbegrepen, maar het kan voorkomen dat er een mogelijkheid is tot 3 extra bestuurders. Hoeveel extra bestuurders inbegrepen zijn of kunnen worden toegevoegd, kun je lezen in de specifieke voorwaarden. Dit is geheel afhankelijk van de lokale wagenparkaanbieder.
Sunny Cars heeft verschillende regelingen als het gaat om een tankregeling. Van te voren spreek je af met welke tankvulling (tot de laatste druppel leeggereden of maximaal afgetankt) je de huurauto inlevert. Bij Sunny Cars wordt Vol-Vol gehanteerd. Dit staat ook vermeld op de huurvoorwaarden. Bij de regeling Vol-Vol lever je de huurauto in met dezelfde benzinestand als bij het ophalen van de huurauto. Tip: maak een foto van de brandstofwijzer voordat je wegrijdt, dan kun je hier aan refereren. In sommige gevallen (vaak USA en Canada) is het ook mogelijk om een Vol-Betaald tankregeling te reserveren. Hierbij is een gratis tank brandstof bij de huurprijs inbegrepen. De huurauto wordt opgehaald met een volle tank en hoeft niet afgetankt ingeleverd te worden. De tank mag je leegrijden en je hoeft niets bij te betalen. Let op: Je krijgt geen vergoeding voor ongebruikte benzine.
Dit kan niet zomaar. Mocht je over de grens gaan naar een ander land noemen we 'de grens over'. Dit dien je tijdens het reserveren van de huurauto aan te vragen bij Sunny Cars. Dan kan Sunny Cars dit schriftelijk vastleggen bij de lokale partner en de benodigde verzekeringspapieren regelen. In de meeste gevallen kan er een extra toeslag gerekend worden voor de grens overgaan. Lees ook altijd de huurvoorwaarden, hierin staat duidelijk vermeld naar welke landen een grens over gaan, is toegestaan en wat de eventuele kosten zijn.
Wanneer je een auto huurt in een land waarbij een milieusticker verplicht is in bepaalde gebieden of steden is een sticker geregeld. Let op: bij een huurauto is dit alleen inbegrepen voor het land waar de auto op kenteken staat. Als je de grens over gaat dien je zelf een juiste milieusticker te regelen. Dit kun je regelen bij bijvoorbeeld tankstations in het land zelf.
Wanneer je de huurauto ophaalt bij het vliegveld, maak je gebruik van faciliteiten op de luchthaven. Hierover betaal je een toeslag. Dit kan helaas niet worden voorkomen. Bij Sunny Cars zit in de meeste gevallen de luchthaventoeslag inbegrepen in de all-in huurprijs.
De huurauto is standaard voorzien van alle uitrusting die in Nederland verplicht is. Zodra je van plan bent om met de auto af te reizen naar het buitenland raden we je aan om je van tevoren goed in te lezen over de verplichte uitrusting en regelgeving. Bekijk onze pagina omtrent reisvoorbereiding voor meer informatie.
Bij pech met de huurauto neem je contact op met de lokale wagenparkaanbieder voor pechhulp. Let op: schakel niet zelf de Wegenwacht in, de kosten krijg je namelijk alleen bij Sunny Cars vergoed als je dit via de lokale wagenparkaanbieder regelt.
Schade die is ontstaan met de huurauto zal niet ten koste gaan van je schadevrije jaren die je hebt opgebouwd.
Licht bij elke schade de lokale wagenparkaanbieder in en leg uit wat er gebeurd is. De wagenparkaanbieder zal vertellen wat je moet doen. Is een derde partij betrokken bij de aanrijding? Neem ook dan contact op met de lokale wagenparkaanbieder en vraag of je een politierapport moet laten opmaken. Dit is soms een vereiste om je schade te kunnen declareren.
Opmerkingen, suggesties en/of klachten
Je kunt contact opnemen met het Leden Service Center via 088 - 269 2222 of ons contactformulier.
De boete komt binnen bij de lokale wagenparkaanbieder. De lokale wagenparkaanbieder stuurt middels een brief of e-mail de boete naar je door. Deze boete zal belast worden met administratiekosten en wordt meestal direct afgeschreven van de creditcard waarmee je de waarborg hebt voldaan.
Mocht je iets vergeten zijn in de huurauto, neem dan contact op met de lokale verhuurder om te zien of het voorwerp gevonden is en of dit verzonden kan worden naar Nederland. De kosten zijn voor eigen rekening en Sunny Cars bemiddelt niet in achtergebleven spullen. Controleer dus altijd goed of je alles hebt, ook onder de stoelen.
Sinds 7 juni hebben we een nieuwe samenwerking met Sunny Cars. Zij zijn onze partner voor autoverhuur in Nederland. Alle reserveringen die via ons voormalige autoverhuur partner Hertz zijn gedaan, lopen gewoon door. Bij meer info over bekeuringen en administratiekosten kun je naar de website van Hertz en bij meer informatie over spullen die zijn vergeten of kwijtgeraakt in de huurauto, verwijzen we je ook naar de website van Hertz. Voor algemene vragen kun je contact opnemen met het Leden Service Center via 088- 269 2222 of ons contactformulier.