Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hordeur camper stuk

Vraag gesteld door Spinnemans op 15 augustus 2019

Ik heb in febr.2017 een nieuwe knaus camper gekocht bij mobiledrome in oud gastel,een knaus dealer.
In alle vertrouwen heb ik de kleine lettertjes van de verkoopovereenkomst niet gelezen.Wel wist ik dat er 2 jaar fabrieksgarantie op zat. Nu is de hordeur stuk weliswaar (ca.5 maanden)na de garantietermijn.De dealer wil niet tot reparatie overgaan,ook niet in overleg met knaus(coulance?).Persoonlijk vind ik niet dat een hordeur zo snel stuk mag gaan.In de praktijk zou dat betekenen dat ik elke 30 maanden een nieuwe hordeur moet kopen van 500 euro ex.montage.

Ik heb echter alleen fabrieksgarantie en geen bovag erbij,ik heb dit niet gezien destijds.
Mijn camper heeft slechts 17000km gereden!! bij bovaggarantie had ik 20000km garantie gehad volgens de dealer, hier verschuilt hij zich achter. Wel geeft hij op al zijn occasions 20000km garantie!  Maar die van mij was nieuw dus geldt dat niet volgens de verkoper. Is dit wel terecht?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In februari 2017 heeft u bij de dealer een nieuwe camper gekocht. Nu vijf maanden buiten de fabrieksgarantie is de hordeur defect. Kosten herstel bedraagt € 500,-. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Allereerst dient te worden vastgesteld wat de oorzaak van het defect is. Betreft het een eigen gebrek of is er sprake van eigen schuld of een externe oorzaak.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Wanneer vast staat dat de hordeur defect is door een eigen gebrek, dan kunt u zich als consument beroepen op non-conformiteit (art 7:17 BW). U mag immers van een hordeur (camper) dat deze een langere levensduur heeft, dan 2 jaar en 5 maanden.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in wanneer u er met de dealer niet uit komt.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG-lid  kunt u ter beoordeling voorleggen aan de GeschillencommissieVoertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.