Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Boete voor tol niet betalen in Italië

Vraag gesteld door J. Jansen op 28 februari 2020

Ik heb al meerdere situaties over het niet betalen van tol gelezen, maar onze situatie is toch weer net iets anders.

Ik heb een aankondiging van een boete gekregen door onze Italiaanse autohuurder. Hierbij geven ze aan dat wij een boete krijgen omdat we geen tol betaald hebben, en houden zij ook maar direct 61 euro in op onze creditcard aan handelingskosten. terwijl ik de officiële boete nog niet eens binnen heb. Mag dit?

De boete die wij krijgen voor het niet betalen van tol is omdat we bij een tolpoortje geprobeerd hebben te betalen met een briefje van 20 maar het poortje accepteerde dit biljet niet. Het biljet kwam steeds weer uit de automaat. Wij bleven proberen het wel hiermee te betalen omdat we geen ander geld hadden. Na ongeveer 10 minuten proberen ging ineens de slagboom omhoog en hoorde we "arrividerci".

De tolpoort is dus door de medewerkers/controlecentrum bewust open gedaan. Ik neem aan dat ook dit gefilmd is bij de tolpoort waardoor wel duidelijk is dat wij wel wilden betalen, maar het apparaat ons geld niet accepteerde. Is het mogelijk hier bezwaar tegen te maken, en maakt dit kans? En mocht het bezwaar gehonoreerd worden, is het dan ook mogelijk om de handelingskosten terug te vorderen van het verhuurbedrijf?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft bericht ontvangen van een autoverhuurbedrijf dat geconstateerd is dat u geen tol heeft betaald in Italië. U heeft de naheffing van de tol en de boete nog niet ontvangen. U bent voornemens om bezwaar te maken tegen de boete. U wilt graag weten of het autoverhuurbedrijf al kosten in rekening mag brengen voordat de boete (onherroepelijk) is opgelegd. Ook wilt u graag weten of bezwaar tegen de verwachte boete zinvol is en of bij vernietiging van de boete de kosten van het autoverhuurbedrijf kunnen worden teruggevorderd.

Kosten autoverhuurbedrijf

De tolwegbeheerder heeft het autoverhuurbedrijf gevraagd de identiteit van de bestuurder van de auto door te geven. In overeenstemming met de huurvoorwaarden rekent het verhuurbedrijf hiervoor behandelingskosten. De voorwaarden maken onderdeel uit van de huurovereenkomst. Mocht blijken dat de boete ten onrechte is opgelegd dan heeft dit geen gevolgen voor de behandeling van de aanvraag door het verhuurbedrijf.

Naheffing tol en boete

U heeft gebruik gemaakt van een tolweg, zonder de tol hiervoor te betalen. De tolwegbeheerder zal deze tol navorderen en een boete opleggen. U heeft aangegeven dat u de tol niet kon betalen omdat het apparaat uw biljet niet aannam. Ook geeft u aan dat een medewerker u uiteindelijk zou hebben laten doorrijden.

Conclusie

De behandelingskosten die het autoverhuurbedrijf in rekening heeft gebracht, zijn in overeenstemming met de geldende voorwaarden. Of de verwachte boete wordt opgelegd maakt geen verschil voor de door het verhuurbedrijf gemaakte kosten. U kunt deze kosten dus niet terugvorderen.

Pas nadat de boete u heeft bereikt, kunt u bezwaar maken. Wanneer u bij een tolpoort niet betaalt of kunt betalen, gaan de slagbomen na korte tijd toch open. U krijgt dan een ticket waarop staat ‘mancato pagamento’ en ‘toll unpaid’. U kunt daarna alsnog binnen 15 dagen de tol betalen, onder meer bij een bemande tolpoort of online na 24 uur via autostrade.it/en/rmpp. Hiermee voorkomt u incasso van de verschuldigde tolbedragen en de bijkomende kosten achteraf. Alternatief kunt u op eigen initiatief contact opnemen met Autostrade per l'Italia - Società per azioni. Vaak kan dan worden volstaan met betaling van alleen het verschuldigde tolbedrag. Naar mijn mening heeft een bezwaar op de door u genoemde gronden daarom geen kans van slagen.

Voor meer informatie over tol in Italië verwijs ik u graag naar onze website.